Week 9 - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu Week 9 - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu

Week 9

Door: Ik

Blijf op de hoogte en volg Esmee

16 Januari 2018 | Bonaire, Sint-Eustatius

What's up everybody! Weer een week voorbij in het zonnige Statia, waar af en toe een regenbui ook niet vreemd is. Na een goed weekend was er weer een nieuwe maandag aangebroken, deze dag gingen Daniel en ik in de ochtend op zoek naar een zee-egel val/constructie. Alwin had ons een zij project gegeven over de recruiting van zee-egels. Het is moeilijk de constructie te om schrijven maar het zat vast aan een betonblok met een touw en was geplaats tussen Smoke Ally en Scubaqua. Door in de golf te springen voorkwamen we dat we op de stenen zouden knallen of in zee-egels te gaan staan. Recht uit naar de Wall (kleine recht op staat rif wat door de gehele baai loopt) vonden we alleen helaas het betonblok met een stukkie touw terug. Dat is pech, zee-egel val weg. Teleurgesteld zwommen we naar het strandje voor de duikshop en liepen we terug naar onze spullen. Voor de rest van de dag heb ik niet veel gedaan. Dinsdag was weer een nieuwe werk dag, waar we in de middag naar Crooks Castle gingen om een markerbouy te plaatsen en om eigenlijk de layered cakes uit te graven, maar het zicht was zo bagger slecht dat we alleen de reefballs hebben kunnen vinden. Dus hebben Daniel, MC en ik deze maar uit gegraven en naast elkaar gezet, na eerst heel lang moeilijk te hebben gedaan met die bouy, deze bleek niet lang genoeg om boven het water oppervlakte te komen dus moest ie ver genoeg naar beneden om boten er geen last van te laten hebben. Toen we boven kwamen hoefde we niet te zeggen dat we niks hebben gedaan, want dit was ook best een klus. Dat was weer een dag. Woensdag, op de helft van de week en we gingen in de middag een tweede poging wagen om de layered cakes uit te graven in Crooks Castle. Dit keer was het zicht perfect en we zagen ze meteen. David de eigenaar van Golden Rock divecentre was met ons mee en was een enorme hulp, we kregen ze binnen no time uit het zand en rolde ze op hun zij naar een nieuw plekje op de zeebodem. Geloof me het koste wel wat kracht hoor. Daarna hebben we de markerbouy verlengt zodat hij wel beter te zien was op het wateroppervlak. Whohooo weer wat af, we gaan lekker. Donderdag middag hebben Daniel en ik de eerste benthos survey gedaan bij Twin Sisters, bij de laatste reefball werd het krap met bodem tijd, allebei hadden we nog maar twee minuten over toen we klaar waren en op ons gemak stegen we naar de oppervlakte met natuurlijk een veiligheid stop zoals al tijd er tussendoor. Zo weer een dagje voorbij. Vrijdag was een vrije dag en hebben we data verwerkt en aan onze verslagen gezeten zoals bijna elke ochtend tegenwoordig. Maar de avond werd het een feestje na het eten hebben we spelletjes gespeeld tot het tijd was om naar karaoke te gaan waar ik de longen uit me lijf heb gezongen en zere voeten van het dansen, maar de avond was zeker gezellig. Zaterdag ochtend was alleen wat moeilijk, ik had geen stem meer over en was wel erg moe, dus ik heb het rustig aan gedaan tot we in de middag weer aan de slag moesten. Ja ja Daniel, Kevin en ik hebben een poging gewaagt de eerste natuursteen rif te plaatsen. Ik moest in het begin te water al snorkelend om te zien waar ze veilig het mandje en de stenen konden droppen zodat ze niet op het echte rif terecht zouden komen. Dit was lastig want er stond best wel een stroming aan het oppervlak dus dreven best wel snel weg van de markerbouy waardoor alle stenen als een soort kruimel spoor op de bodem lag. Na dat we allemaal onze duikspullen hadden aangetrokken en te water zijn gegaan zagen we dat dit een lastig klusje werd. Eerst pakte we een paar die wel dichtbij het mandje lagen, maar toen gebaarde Daniel wacht, hier moeten we over na denken. Als we eerst die het verste weg pakken weten we de weg terug naar het mandje te vinden dan andersom. Ja dat is een goed idee, dus daar zwem je dan zonder vinnen want die heb je af gedaan om met stenen te sjouwen onder water naar een ver liggende steen en wandel je met dat zware ding terug over de bodem naar het mandje. Dit koste zo veel tijd en energie en lucht dat we al snel stopte en naar boven gingen. Ik was dood op maar de eerste laag lag in het mandje. Nadat we weer thuis waren ben ik gaan douchen en ben ik even op bed gaan liggen want ik was kapot. Rond een uurtje of 20:00 begaf ik me beneden bij de rest die waren gekomen voor een BBQ ook dit was super gezellig en was op nieuw te laat naar bed gegaan, gelukkig kon ik zondag lekker uitslapen en heb ik de rest van de dag op het strandje bij Scubaqua gelegen met Jamie, Fred en Liz en Sean. Dit was heel gezellig en lekker om af en toe in het water te dobberen. Toen de zon onder was gegaan hebben we een lift naar huis gekregen en had ik een rustig avondje waar Sean, Duncan, Fran, Jamie, Liz en ik de Pirates of the Caribbean hebben gekeken in onze kamer hihi. Kort daarna ben ik gaan slapen voor een nieuwe week die zou aanbreken. Thanks everyone and peace out!

  • 16 Januari 2018 - 16:16

    Elma:

    Sjonge wat hard werken zeg, sjouwen met stenen onder water dat is vast heel raar. Op je filmpje op youtube was dat ook goed te zien, dat het best nog zwaar is.
    Hier geen zon, wel grijs, regen, hagel, lekkage in de keuken (weer) en harde harde wind. Boeh.
    Nog 3 weken en dan dit jij daar ook weer midden in haha.
    Ik kijk uit naar je terugkomst, dan kan ik je weer in het echie knuffelen. LOVE U.
    xxxxxxxxx

  • 17 Januari 2018 - 06:26

    Marja:

    Hoi hoi. Stenen sjouwen onder water, mmm, ik zou toch denken dat ze dan lichter in gewicht zijn maar dat ben je zelf dan ook haha. Kan je dat mandje dan niet stenen en al laten zakken aan zo n ballon als uit het fimpje?? Dat was wel een handig hulpmiddel. Het filmpje was leuk om te zien net een reportage van Nat Geo. Hier gaat alles zn gangetje. Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Hoi ik ben Esmee en voor mijn opleiding loop ik stage op het eiland St. Eustatius (Dutch Caribbean). Ik ben werkzaam bij de organisatie STENAPA. Met deze blog wil ik jullie mijn avonturen die ik op het eiland beleef delen.

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 36346

Voorgaande reizen:

12 November 2017 - 04 Februari 2018

Stage Arossta

06 September 2015 - 22 Januari 2016

Stage in St. Eustatius

Landen bezocht: