Dag 1, wat een dag! - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu Dag 1, wat een dag! - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu

Dag 1, wat een dag!

Door: Esmee

Blijf op de hoogte en volg Esmee

07 September 2015 | Bonaire, Sint-Eustatius

Eerste dag op het eiland, redelijk geslapen behalven dat het stik heet was en dat ik ben opgegeten door de muggen, maar wat wil je met een klamboo waar een gat in zit. Ach dat overleef ik wel, maar helaas pindakaas was mijn koffer er nog niet (was weer in Amsterdan, jessica zei geen zorgen te maken want hij is gelabeld hij moet vandaag echt komen. Hoop ik maar anders heb ik een probleem), zucht niet kunnen douchen. Dan maar een plens water in mijn gezicht en okels, iiii zweetlucht (bah). De zelfde sticky kleren aan als de dag er voor, gelukkig had ik wel een schone onderbroek bij me (ja jullie krijgen bijna alle details te weten). Even ontbijten, tandenpoetsen en dan op weg naar het kantoor met zijn alle, hier ontmoeten we Chuck een van de parkrangers, een aardige jonge man. Op het schema voor vandaag stond dat ik samen met Fedor, Chuck en Hanna naar de Botanische tuinen ging. Na een hele hobbelige weg kwamen we bij de tuinen met prachtig uitzicht! Na een rondleiding gegeven door Chuck, was het tijd om een beetje te tuinieren, heb een boom omgezaagd gelukkig was hij niet heel groot en dik. Opgeruimd, naar de compost hoop, blaadjes opgeruimd, kolibries gezien en vechtende hagendissen. Voldoende pauzes genomen zonnebrand geleend en zweten vooral veel zweten! Poe tis zo warm hier! A fijn rond een uur of half 12 gingen we er weer vandoor, even langs de bakker voor brood en nog wat drinken. Ik had best wel dorst gekregen omdanks dat ik water mee had genomen. Fedor en ik werden toen weer door Chuck en Hanna thuis afgezet waar we even konden lunchen. Om 13:00 moesten we weer beneden bij het kantoor zijn, daar aangekomen moets ik wat formulieren in vullen voor het gebruik van STENAPA spullen en het besturen van een van de STENAPA trucks. Na ik dat gedaan had legde Jessica het rooster uit, ze zei dat het zowat elke dag anders kan zijn dus check het goed. Ze legde nog een paar dingen uit waar ik goed op moet letten dat ik dit netjes invul en dat was voor het Lionfish jagen en het onderhouden van iets waarvan ik de naam niet zeker meer weet, maar ik dacht iets met MOORS of zo iets, vergeef me als ik dit fout heb haha volgende keer weet ik het misschien wel. Na deze uitleg had ik de keuze om te blijven, maar wist niet precies wat ik dan moest doen, of ik kom mee gaan duiken met de keuzes spullen te lenen of op de boot te blijven. Mijn keus ging naar op de boot blijven omdat ik liever duik met de spullen waar ik vertrouwt mee ben, deze zijn er alleen nog niet. Maar goed ik geef de hoop nog niet op misschien dat mijn koffer wel aankomt. Ik ging mee met Sarah de Australische stagiaire, Matt een ranger en Mardio, hij bestuurde de boot. Een heerlijk boottochtje later kwamen we aan op het punt waar Matt en Sarah voor Lionfish gingen jagen. Zij doken in het super heldere water waar je zowat de bodem kan zien en ik en Mardio bleven op de boot gezellig kletsen tot de twee weer boven kwamen. Na ongeveer een half uurtje waren Matt en Sarah weer boven, ze hadden vijf Lionfish gevangen die ze weer mee terug namen aan land om te fileren en detamineren. Lionfish is namelijk een plaag rond St. Eustatius, vandaar dat ze er dus op jagen. Aanland terug gekomen gingen ze de vissen fileren, ik mocht kijken en bijhouden of het een man of vrouw was, hoe groot, en wat hij gegeten had. Alle vijf de vissen waren volwassen mannen, lengte in de 30 cm en verschil in maag inhoud. De file stukken werden door Sarah geloof ik mee genomen, dat word dus een keer Lionfish eten! Geen zorgen alleen de stekels aan de vinnen en rug zijn giftig het vlees zelf is gewoon te eten. Sarah vroeg aan mij of ik mee wilde om te kijken of de baracuda er was bij de pier. De overgebleven stukken van de Lionfish gooide ze namelijk daar weg. Het lag nog maar net in het water en ja hoor daar was tie en steeds meer vissen kwamen te voorschijn zo als de sergeant major fish, een stekel rog (grote) en dit maakte mijn heledag weer goed, een groene zeeschildpad! Wat was hij mooi zeg! Ongelofelijk. Na een tijdje met Sarah zitten kijken moesten we maar eens terug naar het kantoor. De dag was voorbij, terwijl Sarah nog even bleef ben ik terug gegaan naar huis, thuis een lekker relaxed avondje met als avond eten pizza raps, ondertussen blijf ik hopen dat mijn koffer nog komt, dubbel zucht. Morgen een hike op naar de Quill!

  • 08 September 2015 - 05:27

    Elma:

    WOW. Meteen bijzondere dieren gezien. Hoop dat je koffer snel komt anders toch maar spullen lenen. Wanneer je ze goed checkt moet dat toch wel kunnen? Als t maar past.
    Xxx

  • 08 September 2015 - 06:22

    Marja:

    Wat een leuk verhaal weer Esmee. Super dat je gelijk al een zeeschildpad gezien hebt. Minder super dat je koffer nog steeds niet is aangekomen... word een beetje een robinson crusoe idee ;) veel plezier xxx

  • 08 September 2015 - 06:45

    Mark En Marijke:

    Leuk verhaal Esmee zo te zien heb je een hele leuke dag gehad. Ondanks dat je koffer er nog niet is. Hopelijk komt deze snel! X x x

  • 08 September 2015 - 07:30

    Michelle:

    Super vet ! Echt ongelovelijk! Geniet. En we duimen voor je koffer xxx

  • 08 September 2015 - 09:41

    Ruben:

    hoi Esmee ,
    wat een avontuur al . het ziet er daar echt leuk uit hopelijk komt je koffer nog .
    blijf vooral schrijven ,het is echt leuk om te lezen .veel plezier nog
    xxx

  • 08 September 2015 - 10:27

    Lia:

    Wat een leuk verhaal, super dat je zo de eerste dag al heel wat bijzondere dieren gezien heb.
    veel plezier xxx

  • 08 September 2015 - 16:29

    Marco:

    Kun je ons nog toevoegen zouden we leuk vinden.
    groetjes Marco Dees en de kids

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Hoi ik ben Esmee en voor mijn opleiding loop ik stage op het eiland St. Eustatius (Dutch Caribbean). Ik ben werkzaam bij de organisatie STENAPA. Met deze blog wil ik jullie mijn avonturen die ik op het eiland beleef delen.

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 36246

Voorgaande reizen:

12 November 2017 - 04 Februari 2018

Stage Arossta

06 September 2015 - 22 Januari 2016

Stage in St. Eustatius

Landen bezocht: