Dag 4. Dive dive dive. - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu Dag 4. Dive dive dive. - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu

Dag 4. Dive dive dive.

Door: Esmee

Blijf op de hoogte en volg Esmee

10 September 2015 | Bonaire, Sint-Eustatius

Halotjes! Nog maals ik vind het echt heel leuk dat jullie allemaal zo mee genieten van mijn belevenissen hier op het eiland, helaas moet ik meedelen dat de filmpjes niet echt willen lukken om te plaatsen, of hij is te groot of het internet val weg op mijn laptop. Maar niet getreurd ik kan morgen proberen een aantal op Facebook te zetten, voor de gene die geen facebook hebben in mijn lijst, jullie kunnen vastwel aan iemand vragen die wel facebook heeft en die mij volgt natuurlijk, om te mogen kijken. Vamdaag was weer een leuke dag. 'S ochtends op het gemakje alles gedaan en vervolgens om 7:00 bij het kantoor aan gekomen, krijg je te horen dat we nog een uurtje of zo moesten wachten op Nardio, hij moest naar de dokter. Dus we mochten even wat voor ons zelf doen. Ik ben samen met Mickey terug naar huis gelopen om me om te kleden (ik wist niet dat ik in de ochtend al ging duiken) en om mijn laptop te halen. Op mijn laptop heb ik de Fish ID in de Caribbean file gezet. Al de visjes die er in staan zijn te vinden rond het Caribisch gebied en dan vooral rond St. Eustatius. Dus dat word leren, maar dat is vrij lastig als alles heel rommelig in het document staat, daarom geef ik er mijn eigen draai aan zodat het overzichtelijker is en makkelijker te leren. Ondertussen ging de tijd zo voorbij en was het tijd om te gaan duiken, deze keer heten de duik stek Crooks Castle, nee heb geen kasteel gezien of Crook zelf ;-). Anyways, we gingen het touw van de boei daar schoon maken en om dat Nardio niet mee kon moesten we met zijn vieren + spullen in een piep klein rubberbootje naar de stek varen, dat was proppen maar het is wel gelukt. Op de plaats aangekomen, moesten we eerst onze loodgordel (ik was te zwaar dus moest nu met minder duiken, ben kwijt hoeveel... Hehe oopsie, ik gok 3 kilo?) maar okay gordel om, flippers aan, duikmasker op en hoppa het water in. Dan werd mijn vest aangegeven om deze vervolgens om te doen. Alles om, in, aan enz.? Okay duiken maar en met zijn alle zakte we af naar beneden. Dan moesten we allemaal een plektje aan het touw zoeken om deze met een staalborstel schoon te maken. Als je met zijn vieren bent dan is dat gauw gebeurd dus konden we nog makkelijk even voor Lionfish jagen, nou ja Matt en Sarah dan, ik en Mickey dobberde vrolijk mee. Met een diepte van ongeveer 12 meter en een tijd van 42 min, was het tijd om er uit te gaan. 3 min wachten op een diepte van 5 meter en dan aan de oppervlakte komen. Maar voor dat ik terug in de rubberboot mocht, ging Matt met mij een gewichtsproef doen, ik was namelijk nog steeds te zwaar. Uiteindelijk blijkt voor mij 1 blokje van 2 pounds voldoende te zijn. Goed dan weten we dat voor de duik van vanmiddag. Verder onder water was het weer prachtig, ik wou dat ik mijn gopro had, maar die zat in mijn tas en mijn tas lag op het kantoor. Gelukkig zijn er meer momenten om te filmen. Na dit alles weer terug naar de kant en op het kantoor alles uitladen en laten drogen. Ik ben toen naar huis gegaan, thuis was er niemand en heb ik dus lekker rustig kunnen eten en facetimen met het thuisfront. Ik mis jullie wel hoor, zeker de knuffels voor her slapen gaan. Zeg 30 minuutjes later was het weer tijd om terug te lopen naar het kantoor. Daar was Sarah te vinden en hebben we beide gewacht op Matt, die ons weer mee nam voor een duik. Lionfish jagen in Blairs Reef. Spullen optuigen, inladen en weer naar de rubberboot. We hadden nu iets meer ruimte want Mickey was er dit keer niet bij. Zelfde als vanmorgen allen nu met minder lood en dit keer wel met gopro. Veel geflimd en weer een hoop gezien op een diepte van 20.6 meter. Grote kreeften, Lionfish, hoop kleurijke vissen waar van ik de namen NOG niet weet en een barracuda. Met een stop van 3 minuten zijn we in totaal 42 minuten onder geweest, toen het weer tijd was om te gaan. Alles weer in het bootje om dit vervolgens weer op de kant te sjouwen en in de auto(dit is ook zo'n truck met laadklep) te laden. Bij het kantoor alles afkoppelen en afspoelen in ver band met zoute water, dit moet elke keer als je uit het water komt. Even alles te drogen hangen en toen mocht ik mijn eerst Lionfish fileren, ik had deze niet zelf gevangen, maar ik hoop dit zo snel mogelijke te mogen doen. De vis was 33 cm en een volwasse man, hij had een maag in houd van stadium 4 van vertering van vis in zijn maag. Pieuw stok wel een beetje en het was erg glibberig, maar ik had het niet slecht gedaan voor de eerste keer. Daarna heb ik goed mijn handen gewassen en mijn spullen opgeruimt waarna ik en Sarah naar huis gingen. Snel nog even langs de winkel voor avond eten, wraps gemaakt door Sarah en ik had een pak koekjes gekocht. Thuis lekker even gedoucht en op de laptop rommelen, daarna lekker gegeten en vanavond een filmpje kijken, teminste dat is de bedoeling. Morgen zijn we met zijn alle in de Botanische tuinen. Lots of love en tot overmorgen voor jullie ;-)! Xxxxx

  • 11 September 2015 - 04:41

    Elma:

    Wat een verhaal weer. Je wordt straks nog een echte zeemeermin. Begin je al een beetje aan de temperatuur te wennen? Hier was t gisteren ook mooi weer. Lekker naar het strand gewandeld met tante Mar, Lars en de hondjes. Was heel laag water en windstil. Natuurlijk eerst weer de kudde tegengekomen, dus omtrekkende beweging en via de houten paardjes terug. Veel kwallen dit keer weer.
    Dikke kus en knuffels op afstand dan maar xxxxxx

  • 11 September 2015 - 05:15

    Marja:

    Hoi Esmee, Lars je moeder en ik waren ook op het strand met de hondjes. Niet duiken maar pootjebaden en geen zwart zand maar zwarte modder. Het was zo laag water dat de sliblaag bloot laag. Pieuw dat rook je wel. Billy als dappere ridder Ina gered van te veel aandacht van een iets al te opdringerige zwarte Labrador. Hahaha dappere dodo. Het was best lekker op het strand ong 16 graden, met een prachtige zonsondergang. Het was leuk je even via facetime te zien. xxx

  • 11 September 2015 - 07:21

    Rens En Naomi:

    Hoi Esmee,

    Leuk verhaal weer. En blij om te lezen dat je het naar je zin hebt. Werkse vandaag...xx van ons

  • 11 September 2015 - 08:43

    Tatjana:

    Hee meis!

    Wat een avonturen maak jij mee zeg! Ik ben zeker benieuwd hoe de filmpjes zijn. Hoop dat je het naar je zin hebt(zo te lezen wel)
    En nog veel plezier

    Xx tattie frattie

  • 11 September 2015 - 08:48

    Lia:

    Hallo Esmee,

    Alweer zo'n mooi verhaal, fijn dat het zo goed met je gaat zal wel prachtig zijn al die mooie visjes.
    Dikke knuffel. xxx

  • 11 September 2015 - 08:58

    Maartje:

    Hey Esmee

    Wat leuk om te lezen dat je het zo leuk hebt op je stage :)

    Veel plezier de komende weken :)

  • 11 September 2015 - 11:23

    Tante Anneke:

    hallo esmee
    ha ha hoezo te zwaar ?eet je zo veel dan?of bedoel je de loodjes.
    leuk dat je al zoveel mag duiken een onderwater wereld is toch heel wat anders.
    tot horens xxx

  • 11 September 2015 - 15:13

    Marco:

    Hoiiii
    Geweldig om te lezen dat je het echt naar je zin heb daar. De avonturen worden steeds mooier he.
    Heel veel succes op en vooral onder water.

  • 12 September 2015 - 09:32

    Heidi:

    Hai Lief!

    Fijn te lezen dat je in een paar dagen al zoveel meemaakt.
    En jij... te zwaar... ha,ha... dat is ook voor het eerst dankzij loodgordels.

    Veel plezier nog.

  • 12 September 2015 - 17:27

    Michael&michelle:

    Hey tof joh en idd hopen dat je straks zelf ook lionfish kunt vangen dan kun je ons miss nog wat leren hahaha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Hoi ik ben Esmee en voor mijn opleiding loop ik stage op het eiland St. Eustatius (Dutch Caribbean). Ik ben werkzaam bij de organisatie STENAPA. Met deze blog wil ik jullie mijn avonturen die ik op het eiland beleef delen.

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 36258

Voorgaande reizen:

12 November 2017 - 04 Februari 2018

Stage Arossta

06 September 2015 - 22 Januari 2016

Stage in St. Eustatius

Landen bezocht: