Dag 22. Scuba maandag. - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu Dag 22. Scuba maandag. - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu

Dag 22. Scuba maandag.

Door: Esmee

Blijf op de hoogte en volg Esmee

28 September 2015 | Bonaire, Sint-Eustatius

Ja ja alweer in week 4. De maandag begon wel aardig, rustig ontbijten, wassen en aankleden en met een kleine voorsprong op de jongens gingen Sarah en ik naar het kantoor. Vlak voor de heuvel die we elke dag af moeten haalde de jongens ons in en ik had al tegen Sarah gezegt dat ze ons wel inhalen en dat deden ze ook. Bij het kantoor was het nog onzeker waar ik heen zou gaan, want er was vrijdag geen rooster gemaakt. Nou zei Matt als je niet in geroosterd staat dan ga je gewoon mee duiken. Okay yeay! En ging me snel omkleden, dit keer gingen we Lionfish jagen aan de Atlantische kant van het eiland. Duikuitrusting aan en plons in het water. Al afzakkend naar de bodem was het al weer een prachtig gezicht, we waren namelijk afgezakt redelijk dicht bij de rotswand, North man hete het punt. Soms waren er stijle stukken rots met riffen er op en dan halverwege een kleine buld. Moet bekennen dat ik wel een beetje lastig had met deze duik, de stroming was wel aan de sterke kant, gelukkig kon ik het wel bijhouden. Ik ben 25.7 m diep geweest voor 48 minuten. Toen we aan de veiligheidsstop begonnen had ik moeite met stilhangen op de 5 m, snel probeerde ik wat lucht uit mijn vest te blazen en toen zonk ik weer naar de juiste diepte af om mijn stop netjes af te maken. Terug op de boot, waar ik dan weer zonder problemen op kon komen, had Matt het ook door dat deze duik niet helemaal lekker ging, ik zelf ben wel in oorde, was waarschijnlijk de water/omgevings omstandigheden, wel een schildpad gezien. Nu we allemaal weer aanboort waren gingen we een stukje varen, zodat iedereen op adem kon komen voor de volgende duik, weet niet precies hoe lang we hebben gevaren, maar minstens wel een uurtje. Daarna waren we vlakbij Zeelandia beach, het hete ook Over Zeelandia Bay. Daar was het ook weer machtig mooi, heb zelfs, ook op de vorige stek, Lionfish gespot en deze aan Matt of Sarah gesignaleerd. Op de terug weg naar de boot kwamen we een kleine Hawksbill schildpad tegen, ohw hij/zij was zo lief!! Ik wilde hem hebben, maar toen dacht ik nee doe maar niet! Word zo'n gedoe bij de douane. Anyways, weer terug op de boot geklomen en door gevaren terug naar de haven, in totaal 18,7 meter diep en 46 minuten onder geweest met veiligheidsstop. Hier alles weer uitladen en op het kantoor de Lionfish ontleden, ik heb de vinnen er af mogen knippen, ze hadden er een stuk of 12 kunnen vangen. Daarna ben ik snel naar huis gegaan om wat te gaan eten. Thuis trof ik Fedor en Tim aan en vertelde over de twee duiken, heb ook even rustig kunnen zitten en wat kunnen eten, ik had wel honger zeg. Toen mijn bruine boterhammentjes op waren, nam ik gauw een paar slokken water, zei de jongens weer gedag en ging weer op pad naar het kantoor. Daar was Mickey nu ook en zij ging mee duiken. Weer even omkleden, spullen klaar maken en daar gingen we weer. Zo de haven uit richting de stek genaamd Blocks. Sarah en Matt gingen Staghorn koraal taggen en meten enz. En ik en Mickey mochten wat rond zwemmen als we maar niet te ver gingen. Ik heb mooi aan mijn dichtbij het rif drijven/zwemmen kunnen oefenen en geproeft hoe het is om een onder water fotograaf te zijn, Mickey had namelijk haar professionele camera in onderwaterbehuizing bij zich. Ik vroeg of ik misschien een foto van haar mocht maken en of ik hem mocht uitproberen, ja hoor dat mag gaf ze aan met een okay teken. Dus een heel tijdje met de camera rond gezwommen en leuke foto's kunnen maken. Na een tijdje gaf Mickey aan op een halve fles te zitten (100 bar) en niet veel later zat ik er ook aan, toen gaven wij dit aan aan Matt en die gebaarde ons naar boven te gaan. Dit deden wij een klein stukje uit de buurd van Matt en Sarah, dit was misschien niet zo'n goed idee. Er was namelijk een stoming op komen zetten en ik en Mickey werden al stijgende weg mee genomen. Op de vijf meter weer de gebruikelijke veiligheidsstop om vervolgens boven te komen en zien dat we een aardig eindje van de boot waren uitgekomen. We moesten er een klein beetje om lachen, want we konden er niks aan doen, gelukkig kwam Nadrio ons snel uit het water vissen. Ik ben dit keer tot een diepte van 17.1 geweest in 55 minuten. Niet veel later kwamen ook Matt en Sarah, wel op de juiste plek boven en konden we weer terug. Tjongen ik was wel uitgeput na deze avondturen zo op 1 dag, ik en Sarah zijn toen na alles opgeruimte te hebben rustig naar huis gelopen. Thuis lekker het zout uit mijn haar gewassen en gesmuld van de pizza's van Sarah. We zijn die avond ook naar een shark presentatie geweest bij CNSI waar Mickey stage loopt. Dit was zeer interessant, maar was wel erg moe en ben toen lekker gaan slapen. Wat zal de volgende morgen brengen?

  • 29 September 2015 - 05:12

    Elma:

    Sjonge, bij jou vergeleken zijn onze dagen oersaai. Werken, eten, tv kijken, slapen, dat is het wel zo'n beetje. Niks spannends. Benieuwd wat je vandaag weer zult beleven. Kus en knuffels van ons xxx

  • 29 September 2015 - 07:13

    Yvonne:

    Wow, Esmee, wat kun jij mooi vertellen. Leuk hoor. Zo kan ik een beetje meegenieten van alles wat jij meemaakt

  • 29 September 2015 - 07:41

    Marja:

    Hoi hoi nog even en je bent meer onder dan boven water... ;)).. hier word het langzaam aan kouder brrr Eindelijk het bericht gekregen dat we op 31 oktober openen en we rond 9 oktober weer gaan beginnen in onze nieuwe lokatie...he he ben ik van de files af... groetjes xxx

  • 29 September 2015 - 08:58

    Tante Lia:

    Hoi Esmee wat is je 4e week alweer vol avontuur begonnen.
    Wel leuk dat je nu weer een schildpad heb gezien, veel plezier weer
    en tot je volgende verhaal.
    kusjes xxx

  • 29 September 2015 - 09:32

    Pieter:

    Joepie steeds meer schildpadden :) Als je er eentje traint dat ie richting Rockanje zwemt heb je ook geen problemen met de Douane ;)

    Je hebt trouwens een bijzondere en actieve stage.


    Groetjes Pieter & Monica

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Hoi ik ben Esmee en voor mijn opleiding loop ik stage op het eiland St. Eustatius (Dutch Caribbean). Ik ben werkzaam bij de organisatie STENAPA. Met deze blog wil ik jullie mijn avonturen die ik op het eiland beleef delen.

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 36293

Voorgaande reizen:

12 November 2017 - 04 Februari 2018

Stage Arossta

06 September 2015 - 22 Januari 2016

Stage in St. Eustatius

Landen bezocht: