Dag 24. Midden in de week. - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu Dag 24. Midden in de week. - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu

Dag 24. Midden in de week.

Door: Esmee

Blijf op de hoogte en volg Esmee

30 September 2015 | Bonaire, Sint-Eustatius

Zo zo, woensdag alweer. De ochtend verliep niet helemaal volgens plan, gisteren dacht ik mijn wekker gezet te hebben, blijkt ik dus vanochtend om 06:30 wakker te schrikken. Ik dacht nee, hoe kan dit, gauw er uit om mijn tablet te checken. Blijkt hij dus midden in de nacht een update te hebben gedaan en ik had geen wekker gezet. Tjongen het was wel even haasten maar gelukkig had ik het gehaald, ook hadden we de truck van gisteravond en waren we met zijn alle snel beneden bij het kantoor. Daar troffen we Mickey en 2 andere jongens van CNSI aan, Amerik en Niels. Zij gingen mee met Tim en Thijs voor Iguana tocht en Mickey ging zoals gewoonlijk met mij en Sarah mee. Na de spullen hebben ingeladen gingen we naar de pier. Daar alles weer uit de truck en de boot in. Nardio bracht ons drietjes, want Matt was vrij, naar de duik stek Vally of the sponges. Hier gingen we voor koraal kijken, Lionfish jagen en voor Mickey naar vissen met parasieten zoeken. Op de boot had ik gevraagt aan Sarah of ik een keer de speer mocht uit proberen en of ik dan ook de speciale emmer voor de Lionfish mocht mee nemen. Tuurlijk zei ze en toen we op de bodem waren liet ze me zien hoe het werkte, toen nam ik de speer over en probeerde het uit. Nog best lastig om hem goed strak te krijgen, maar het lukte. Daarna gingen we met zijn alle een rondje zwemmen opzoek naar Lionfish, koraal en parasieten. In eens in mijn ooghoek zag ik een Lionfish en gebaarde dit naar
Sarah. Hier gaf ze aan dat ik het mocht proberen, dus ik pakte de speer van haar over, spanden het aan, richte op de vis en.....MIS. He wat jammer, Sarah probeerde het toen ook nog eens, maar hij zat al te diep onder zijn rotsje. Daarna zwommen we verder en heeft Sarah er drie kunnen pakken, helaas ben ik een kleinje onderweg uit mijn emmer verloren, nou is dat gelukkig geen ramp. We zijn op een diepte van 19.3 meter geweest en plus een stop zo ongeveer 49 minuten onder. Toen we weer boven kwamen waren we alle drie aardig uit de richting van de boot, Nadrio heeft wat dat betreft een goed oog en kwam ons snel uit het water vissen. Toen we allemaal weer op de boot waren bleek het nog erg vroeg te zijn en zijn we dus nog lekker even op de boot gebleven, Nadrio kon even vissen en ik en de girls lekker zonnen. Daarna keerde we weer om terug naar de haven, helaas was er geen truck beschikbaar om de spullen op te halen dus hebben we het lopend moeten doen. Mickey nam, zo aardig dat ze is, mijn duikfles mee en alle overige spullentjes. Bij het kantoor alles aftuigen en daar heb ik de Lionfish ontleed. Het was nog steeds erg vroeg, dan maar met zijn drieen in het kantoor waar niemand was een fishID quiz doen, we wilden eigenlijk de flessen bij de duikcentra's afgeven om te vullen, maar erwas nog steeds geen truck. Dan doen we het lopend zei Sarah en ieder droeg 2 flessen. Puff puff dat is best zwaar ookal zijn ze leeg, de man van de duik shop zei toen: probeer hem eens op je schouder te dragen, dat is veel makkerlijk. Hier ik til hem op je schouder en hop hij legde hem er zo op. Hoe voeld dat vroeg hij, ik: nou het doet zeer hehe hij drukt op mijn sleutelbeen en dat voeld niet prettig. Okay zegt hij en haalt hem weer van mijn schouder af. Ik neem hem wel mee zegt Mickey, nee zegt Sarah ik draag hem wel, uitkomst ik hoefde geen fles te dragen. Weer terug bij het kantoor was er nog geen uur verstreken, nou zegt Sarah dan gaan we maar naar huis voor lunch en zo gezegt zo gedaan. Thuis was Fedor er ook en hebben lekker even kunnen rusten en lunchen. Na een verloop van tijd zijn we weer met zijn drieën terug naar kantoor gelopen. Dit keer was Matt er wel bij en gingen we met zijn vieren duiken. Sarah en Matt gingen weer voor koraal kijken, Mickey voor parasieten en ik mocht een beetje als kerstversiering rond dobberen en aan mijn dichtbij het rif zwemmen oefenen. Na een tijdje gingen we nog met zijn alle voor Lionfish jagen. Op een gegeven moment was Mickey der lucht over de 70 grens heen en gebaarde Matt dat ik samen met haar naar boven moest. Goed wij naar boven en tijdens onze stop kwam er ineens een vis genaamd (nog iets) Jack, heel dichtbij, ik dacht echt wou wat gaat die doen. Deze vissen zijn niet gevaarlijk, maar hij kwam zo dichtbij dat we hem heel goed konden bekijken. Aan de oppervlakte kwam Nardio ons weer met de boot oppikken en wachten we tot Matt en Sarah weer boven kwamen. Hun zijn dus langer onder water geweest. Ik zelf ben op een diepte van 16,7 meter voor 52 minuten, de duikstek zelf heten Hangover. Toen ook Matt en Sarah weer aanboort waren gingen we terug, dit keer hadden we wel een truck om de spullen in te vervoeren. Bij het kantoor was het de gewone routine, afspoelen en opruimen, flessen weg brengen en omkleden. In no time was het 16:00 uur en gingen Sarah en ik weer naar huis. Thuis lekker rustig aangedaan, Fedor kookt vanavond en ik en Fedor hebben weer een turtle patrole vanavond, ben benieuwd of we wat zien. Jullie lezen het morgen weer.

  • 01 Oktober 2015 - 05:13

    Elma:

    Hi. Weer een duikdagje :-) schieten onder water lijkt mij ook moeilijk water vertraagd. Zal wel zwaar geweest zijn dat gesjouw met die flessen. Denk aan je rug.
    Veel plezier weer en tot morgen xxxx

  • 01 Oktober 2015 - 20:12

    Tante Lia:

    hoi hoi, weer van die mooie verhalen over je belevenissen en het leren van nieuwe dingen elke dag,
    echt leuk om te lezen doe wel voorzichtig hoor met al dat gesjouw voor je rug.
    Hoop dat je vanavond meer succes heb op je turtle patrole, we lezen het morgen.
    Dikke knuffel van ons xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Hoi ik ben Esmee en voor mijn opleiding loop ik stage op het eiland St. Eustatius (Dutch Caribbean). Ik ben werkzaam bij de organisatie STENAPA. Met deze blog wil ik jullie mijn avonturen die ik op het eiland beleef delen.

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 36244

Voorgaande reizen:

12 November 2017 - 04 Februari 2018

Stage Arossta

06 September 2015 - 22 Januari 2016

Stage in St. Eustatius

Landen bezocht: