Dag 65. Iguana delicatisima. - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu Dag 65. Iguana delicatisima. - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu

Dag 65. Iguana delicatisima.

Door: Esmee

Blijf op de hoogte en volg Esmee

11 November 2015 | Bonaire, Sint-Eustatius

Dinsdag begon goed, we waren allemaal net voor de stortbui in het kantoor. De nieuwe stagaires zijn heel aardig en zouden vandaag in de tuin werken, dat word dus schuilen onder de overkapping. Sarah zou tropicbirds doen met Fedor en Casper, maar ze wilde liever duiken dus ging ik mee. Maar omdat het regende was het te gevaarlijk om bij de juiste plek te komen, dus hebben we de bui afgewacht. Helaas was het wel te laat voor tropicbirds dus zijn we met Timothy mee gegaan voor Iguanas. We gingen eerst bij een groote tuin kijken, was een hele mooie tuin. Meteen in het eerste bosje/boompje zat er al meteen een. Het was een mannetje en Casper had hem perfect gevangen. Na dat Tim alles had opgeschreven, gewicht, lengte enzo. Kon hij een kraaltjes tag krijgen. Na dat hij dat had gedaan en gewogen mocht ik hem vast houden, dat was zo cool, Casper maakte gelijk een fotosessie van met mijn telefoon. Goed ik mocht hem ook weer vrijlaten en hoeps daar ging die, terug de bosjes in. Vervolgens gingen we naar een ander stukje van de tuin, daar zagen we er twee heel dicht bijelkaar zitten. Een was een mannetje die al kraaltjes had en de andere een vrouwtje. Het mannetje was enorm en ze wilde hem graag nog even meten voor de zekerheid. Maar om zo'n beest uit een boom te krijgen was niet makkelijk. Casper had hem bij zijn staart, deze laat niet los, en Fedor dook op het lichaam af, zo ook Tim. Helaas werd Fedor het slachtoffer van een behoorlijke kras op zijn arm van de achterpoten van het monster.. Ze noemde hem dan ook Godzilla want hij was van staart tot kop bijna 1.30 lang! Na hem gemeten en gewogen te hebben ging iedereen er mee op de foto, ik sta met hem op de foto als vergelijking hoe groot hij is. Puntje van zijn staart op de grond en zijn snuit kwam tot mijn schouder, ik ben dan niet een van de grootste maar toch, hij was kolossaal. We hadden hem vrijgelaten en toen het wijfje gevangen en een kraalcombinatie gegeven. We hadden voor de rest niks meer gezien in deze tuin en zijn toen naar English Quarter gereden. Hier was helaas ook niks te vinden het was er alleen bloed heet, de zon was namelijk doorgebroken. Op naar het volgende plekje, ook daar hadden we er een gezien maar deze had ook al een kraalcombi en de andere die volgens Tim er moest zitten was er niet. Na dit plekje zijn we naar een nieuwbouw... Wijk wil ik het eigenlijk niet noemen maar er staan behoorlijke huizen/villas met zwembaden en al op de zijkant van de Quill. Hier rond gezocht en een kunnen vinden maar deze had ook al kraaltjes. Ik vond het nu wel genoeg geweest had het bloed heet, hoewel ik het beter vind dan kou. Het was 12:20 toen we terug waren thuis, lekker lunchen allen door het treuzelen van de jongens helaas te laat terug op kantoor. Gelukkig was niemand boos en stapte Jessica en ik in de truck en gingen we naar het strand voor een nest uit te graven. Eerst het kleintje van de vorige dag uitgraven, maar helaas hij bewoog nog steeds niet zo als het hoorde, dus we namen hem als een soort oppaskindje mee naar het volgende nest. Ik had de eer, na dat ik het strand nog voor Jessic even op en neer moest lopen om te zien of er nog meer nesten zijn uit gekomen, om het nest uit te graven. Ik was bijna bij het einde toen ik ineens een kleintje te pakken had die nog leefde maar erg diep in het nest zat. Deze ging er als een speer vandoor toen ik hem uit het zand haalde, hij/zij? Heeft het netjes naar de zee gered. Ik had nog een paar eitjes en het nest was leeg. Het nest was erg succesvol, het waren er 157 in totaal waarvan er 119 eischalen waren dus uit gekomen. Helemaal blij, alleen had het kleintje van het andere nest nog steeds niet bewogen, zelfs niet na dichtbij zetten bij de zee en plens water over zich heen had gekregen. Nope het wilde nog steeds niet maar na een flinke golf had ie geen keus en werd hij mee gesleurt. Die gaat het helaas niet redden, we zijn hierna naar terug gegaan. Op het kantoor was het de turtle tas opruimen en hebben Sarah en ik een lift gekregen van Nadio naar huis. Thuis werd eindelijk de cook off tussen Tim en Nadio besproken, dit was al heel lang gaande en gaat nu eindelijk morgen gebeuren. De nieuwe meiden gingen toen naar het strand en de andere behalve Sarah gingen naar de gym. Ik heb toen even een filmpje gekeken en toen het afgelopen was was het etens tijd. De gym mensen hadden chinees gehaald en dit ging er erg goed in. Daarna voor de afwas gespeeld, gelukkig niet hoeven doen en toen bleek dus dat een van de Britse meisjes het al gedaan. Had daarna lekker wat voor mezlef gedaan en ben toen lekker gaan slapen. Morgen met Americk en Niels naar het strand om te kijken of ze niet in schildpaddennesten prikken voor hun onderzoek. Love love!

  • 11 November 2015 - 03:08

    Elma:

    Tis 3 uur en lig alweer een uur wakker bah. Kleine padjes blijven leuk en je fotos van de iguana zijn super. En een aankomende cook off. Lachen. Benieuwd wat je vandaag weer gaat doen xxxxx

  • 11 November 2015 - 10:12

    Tan Te Anneke:

    hallo esmee
    je foto's gezien,leuk hoor alleen bij de grootste keek je wel een beetje angstig,maar wel stoer dat je er een heb vastgehouden.
    nog veel plezier en geniet van het warme weer hier wordt het al minder .xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Hoi ik ben Esmee en voor mijn opleiding loop ik stage op het eiland St. Eustatius (Dutch Caribbean). Ik ben werkzaam bij de organisatie STENAPA. Met deze blog wil ik jullie mijn avonturen die ik op het eiland beleef delen.

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 36234

Voorgaande reizen:

12 November 2017 - 04 Februari 2018

Stage Arossta

06 September 2015 - 22 Januari 2016

Stage in St. Eustatius

Landen bezocht: