Dag 92. Vaarwel vrijwilligsters. - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu Dag 92. Vaarwel vrijwilligsters. - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu

Dag 92. Vaarwel vrijwilligsters.

Door: Esmee

Blijf op de hoogte en volg Esmee

08 December 2015 | Bonaire, Sint-Eustatius

Nee het moment is nu echt hier, het afscheid van de drie vrijwilligsters Cloe, Kali en Kelly. We waren allemaal wel een beetje emotioneel, ik vond het vooral jammer dat Kelly weg ging, allemaal waren ze leuke meiden, maar met Kelly had ik toch net iets meer een band en dat was niet omdat ze in de zelfde kamer sliep. Meteen al van het begin klikte het, gaf haar dan ook een extra dikke knuffel en toen gingen Fedor, ik en Cornelius naar het kantoor. Cornelius ging in de tuin werken vandaag en ik ging met Mickey en Fedor duiken, helaas was Matt ziek, dus dachten we in de eerste instantie dat het niet door ging. Gelukkig was Nadio er wel en die zei als je gewoon de markeer boei meeneemt (die de vorige keer in de knoop zat) dan kunnen jullie gewoon duiken en ik kan jullie gewoon volgen aan de oppervlakte. Dit vonden wij een goed idee, we laden onze spullen in en werden netjes door Jessica in de haven afgezet. Daar bleven ik en Mickey achter tot Nadio de boot had gehaald, Fedor was weer terug gereden met Jessica, want hij was wat vergeten en wij waren de boei, die we bij de Humps gingen vervangen, vergeten. Nadat we Fedor aan de andere kant van de haven hadden opgepikt, rende ik snel voor de boei. Terug kwam ik met een grote sprong op de boot en vertrokken we naar de duik stek. Daar aangekomen bleek dat de lijn waar de boei zelf aan vast zat nog perfect schoon was alleen de boei moest vervangen worden. Dus zei Nadio wat jullie willen, we kunnen ook naar een andere lijn gaan om schoon te maken. Ik, Mickey en Fedor keken elkaar aan en besloten toen om hier toch te duiken en voor lionfish te zoeken. Ik en Fedor hadden een speer en Fedor de emmer, Mickey hield haar survey. Heb een lionfish kunnen prikken en het was een flinke ook en dan ook gelijk de enige die we zagen. We zagen ook een Nurse shark ruste onder een rots, hij/zij was echt enorm misschien wel meer dan 2 meter lang. Na 45 minuten gingen we opstijgen en onze veiligheidsstop maken, ik rolde het touw van de markeerboei maar op een gegeven moment liet ik hem uit het niets vallen en zoem daar ging hij weer de diepte in (15 meter), ik zo onhandig als maar kan begon hem omhoog te trekken aan het touw zelf waardoor hij alleen maar verder afrolde. Gelukkig kwam Fedor to the rescue en pakte het wieltje beet en begon hem op te draaien, Mickey nam het over en raakt in de knoop toen ze hem aan Nadio wilde geven op de boot. Iedereen kwam weer veilig aan boort en konden we naar de volgende duik stek gaan. Dit was Crooks Castle, aan de oppervlakte weer gewacht tot we weer veilig het water in konden en hups daar gingen we. Op naar het touw die we gingen schrobben, nadat deze schoon was zijn we gaan zoeken naar lionfish, maar helaas geen een gevonden. Op een gegeven moment raken we een beetje de weg kwijt en keerde we maar om naar de plek waar we dachten vandaan gekomen te zijn, goede oefening om de lijn terug te vinden. Op de terug weg zagen we wel een hele grote schildpad die lag te slapen. Ik en Mickey communiceerde na een tijdje dat we omhoog moesten omdat we de lijn niet konden vinden, pech dan maar zo, maar tijdens het opstijgen zagen we ineens een schaduw boven ons hoofd. Ha toch de boot gevonden lachte we naar elkaar, voor zover dat kan onder water. We zwommen naar de lijn, maakte onze stop en zo was de ochtend weer voorbij. Bij het kantoor heeft Fedor de vis ontleed en ik en Mickey hebben opgeruimd. Voor in de middag stond dat ik en Jessica naar de stranden Lynch en Company zouden gaan, maar ze zei dat als ze niet op tijd is ik gewoon moest gaan duiken. Prima en ik en Fedor gingen naar huis voor lunch, daar was het nu heel stil, zelfs Cornelius was er niet. Na mijn lunch ben ik terug gelopen naar kantoor, daar waren alleen nog maar Mickey en Nadio kwam kort na mij aan rijden. Jessica was niet op tijd en ze zei tegen mij ga maar duiken geen probleem. Dus spullen gepakt en ik, Mickey en Nadio gingen er vandoor. We gingen daar Chien Tong een expres gezonken schip voor een duik ervaring. Het was geweldig, veel schildpadden en stingrays en heb 1 lionfish kunnen speren en 2 laten ontsnappen. Toen de stroming op pikte gingen we weer terug naar boven en heeft Nadio ons uit het water gevist. Terug in de haven zag ik dat de lionfish die ik geprikt had maar inimini was en niet waard om mee te nemen, even uit zijn lijden verlossen en zo weer het water in. Daarna was het op het kantoor alles opruimen en Nadio heeft me thuis gebracht. Thuis lekker wat voor me zelf gedaan, gefacetimed en mijn urenregistratie. Nadat Fedor terug was van de gym zijn we wat gaan eten, ik had niet heel veel honger dus een boterhammetje was voldoende, daarna hebben we een film gekeken en was de maandag alweer voorbij. Morgen weer vroeg aan de slag.

  • 08 December 2015 - 11:47

    Tante Lia:

    Dat zal wel stil zijn zo als iedereen weer weg is. Gelukkig heb je nog een paar huisgenoten over om mee te eten en film te kijken, en Mickey is er gelukkig ook nog.
    Zie dat je bijna de hele dag weer onderwater ben geweest en veel gezien (grote schildpadden enz.) en natuurlijk gedaan heb, we kijken alweer uit wat je morgen weer te vertellen heb.
    kusjes xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Hoi ik ben Esmee en voor mijn opleiding loop ik stage op het eiland St. Eustatius (Dutch Caribbean). Ik ben werkzaam bij de organisatie STENAPA. Met deze blog wil ik jullie mijn avonturen die ik op het eiland beleef delen.

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 36231

Voorgaande reizen:

12 November 2017 - 04 Februari 2018

Stage Arossta

06 September 2015 - 22 Januari 2016

Stage in St. Eustatius

Landen bezocht: