Week 4 - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu

Week 4

Door: Ik

Blijf op de hoogte en volg Esmee

11 December 2017 | Bonaire, Sint-Eustatius

Laat ik beginnen te zeggen: Iedereen bedankt weer voor de berichtjes, word ik blij van!

Alweer een week voorbij. Na een goed weekend gehad te hebben was het weer maandag en tijd voor de werk vergadering. Aangezien Alwin er nu ook was kwam er wat meer vaart achter ons project. De zelfde dag zijn we nog uitgevaren om Ladder Bay helemaal klaar te maken, dit is dan ook gelukt. Dinsdag hop weer met de boot mee en naar Big Rock Market te varen en het mandje voor het eerste natuursteen rif te plaatsen. Voor dat we de stenen er in gingen plaatsen zijn Daniel, Alwin en ik nog even langs de ander riffen gezwommen om een nieuwe plaats uit te zoeken waar we ze konden verplaatsen. Alleen de reefballs moesten een eind terug het zand op geplaatst worden, de layered cakes alleen wat meer naar elkaar. Dit had Alwin op geschreven en vervolgens zijn we de stenen in het mandje gaan plaatsen. Zo ging de dag snel. Woensdag hebben we de riffen van Big Rock Market op hun nieuwe plek gezet en het tweede mandje geplaatst en gevuld met de stenen die er nog lagen op de bodem, ook dit waren flinke duiken en de hele dag weer bezig geweest, maar nu was tenminste alles klaar! Wat is dat een opluchting dat nu alles af is op een paar lijm momenten na maar dat is vast ook zo gebeurt. Donderdag brak aan en Alwin, Daniel en ik zijn in de ochtend onze eerste vis survey gaan doen in Ladder Bay. Het had alleen wel flink geregend en er stond een flinke wind ook. We hadden onder water minder dan 4 meter zicht wat normaal gesproken meer dan 15 is. Kan je nagaan hoe slecht het was, plus er ook nog eens veel stroming stond en ik als een bootje op de golven (maar dan nu onder de golven) op en neer deinde, vreselijk! Ik hoopte dan ook stiekem dat we de middag duik zouden overslaan. Helaas we gingen toch, het moet wel natuurlijk anders komt er niks van en dat is niet de bedoeling. De middag leek nog erger qua stroming te zijn en we gingen de benthos (bodem/begroeiing) op de riffen tellen. De manier die we hadden was erg onhandig en na een uur onder water te zijn geweest was tijd om terug te gaan, dit was een lange zware dag ik was kapot. Gelukkig kon ik vrijdag uitslapen, we hadden een vrije dag gekregen als dank voor nog de hulp toen de koning en koningin hier waren. In de ochtend heb ik wat opgeruimd in huis en rond half 11 kwam Alwin langs om de data door te kijken en nog te bespreken wat Daniel en ik nog moeten doen in de komende weken. Toen Alwin na een tijdje weer weg ging hebben ik en Ivo een pasta salade gemaakt voor de BBQ die we hadden gepland met iedereen van SCF. Op weg naar de Trailshop zijn we met zijn tweeën nog even naar het Dutch museum geweest voor dat het feestje los ging. Dit was erg interessant, de man van het museum had een hoop antieke dingen uit Nederland over laten komen en een leuke collectie bij elkaar verzameld. Daarna zijn we naar de BBQ gegaan en dit was kei gezellig, hoop eten en van 17:00 uur tot 8:00 uur domino zitten spelen met Luke (een visser die wel eens vrijwillig mee helpt) als mijn partner en we hadden alles gewonnen tot het laatste potje! Kom je morgen ook mijn partner zijn op mijn verjaardag vroeg Luke, ik zei van nou daar denk ik nog wel even over na. Toen er een bui over kwam zijn we naar binnen en onder het afdakje verplaats. Binnen klonk de muziek lekker hard en hebben ik samen met James de man van de trails staan dansen, hij had nog goed in zijn heupen voor iemand die al in de 60 is hahah. Het was echt heel gezellig en toen het tijd was om af te sluiten zijn ik en Daniel nog even naar Scouts gegaan waar er een DJ draaide, dit was op zich ook wel even gezellig maar uiteindelijk werd ik toch wel moe en zijn we naar huis gegaan. Zaterdag heerlijk uitgeslapen en Lonneke kwam in de middag nog even gezellig langs, zei vertelde over een leuke loting van allerlei hebbendingetjes in Windwardside. Prima wij gaan wel mee zeiden Ivo en ik en zijn toen naar beneden gelopen. Was idd erg gezellig helaas niks gewonnen met de loting. Daarna was het tijd voor even rust, ik heb een wasje aangezet voor het weer tijd was dat Daniel en ik naar Long Haul gingen om samen met Alwin een hapje te eten, hij zou weer de zondag vertrekken. Dick de Haan van Wageningen die hier ook was voor een kleine onderzoek at ook gezellig mee en het was een leuke avond, na afscheid genomen te hebben van zowel Dick als Alwin zijn Daniel en ik weer naar huis gegaan en vroeg gaan slapen. Want ik zou zondag mee gaan met Lonneke en der vader Mt Scenery op. Zo gezegd en zo gedaan, om 10:35 liepen we de eerste treden op en om 14:16 waren we weer terug beneden. Het was een top wandeling, helaas was er helemaal boven geen uitzicht maar dat deed de pret niet drukken. Als afsluitertje hebben we wat gedronken met zijn drieën en ben ik daarna weer naar huis gegaan voor een rustig avondje thuis voordat er weer een volle werk week begint. Tot de volgende keer mensen!

  • 11 December 2017 - 18:06

    Elma:

    Een week met flink aanpoten maar ook veel plezier. Hier dramatisch

  • 11 December 2017 - 18:27

    Marja:

    Hoi hoi esmee. Deze week een hoop werk verzet lees ik. Top hoor, gelukkig dat het allemaal te herstellen is, de natuur heeft t toch al zwaar. Hier valt er sneeuw en heel holland is een drama. Gisteren een sneeuwpop gemaakt voor de hondjes in t asiel. Haha die vonden m maar vreemd. Er was er maar 1 die rook dat de ogen en mond van hondenkoekjes gemaakt waren. Haha Frosty lag bijna onderste boven. Vanmorgen was hij omgevalen. Aaaach. Vandaag ook weer sneeuw dus dat was weer glibberen en glijen. Morgen hopelijk beter weer. Groetjes ook van ome Sjaak. Doei doei

  • 13 December 2017 - 10:35

    Tante Anneke:

    Zo flink aan de slag geweest,een heleboel gedaan lees ik
    Maar ook nog lekker kunnen ontspannen en leuke dingen gedaan
    Nog veel succes en ook de groeten van oom Winston xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Hoi ik ben Esmee en voor mijn opleiding loop ik stage op het eiland St. Eustatius (Dutch Caribbean). Ik ben werkzaam bij de organisatie STENAPA. Met deze blog wil ik jullie mijn avonturen die ik op het eiland beleef delen.

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 36338

Voorgaande reizen:

12 November 2017 - 04 Februari 2018

Stage Arossta

06 September 2015 - 22 Januari 2016

Stage in St. Eustatius

Landen bezocht: