Week 8 - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu Week 8 - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu

Week 8

Door: Ik

Blijf op de hoogte en volg Esmee

09 Januari 2018 | Bonaire, Sint-Eustatius

De eerste week in Statia zit er al weer op en er is een heleboel gebeurd. Op dinsdag 2 januari hebben Daniel en ik in de middag kennis gemaakt met de partners die meewerken aan het project. We hebben met Jessica van STENAPA gesproken wat we precies gingen doen als het gaat om de nieuwe natuurstenen riffen te bouwen en waar wij deze stenen nu precies vandaan mochten halen. Nadat we bij STENAPA geweest waren zijn we naar Goldenrock Dive centre gegaan wat er naast zat. Hier hebben we met de eigenaresse Sara een planning gemaakt samen met ons to do list zodat we weten wanneer we de boot konden gebruiken. Deze meeting verliep prima en we konden al gauw weer naar huis. Daar hebben we aan Pepita van CNSI een fiets gevraagd, dit is wat makkelijker rond het eiland te komen, ook hebben we daarna gelijk boodschappen gedaan. Voor de rest was het een rustig avondje. Overigens stroomde er een groep archeologen deze week CNSI binnen om en soort mini-cursus te volgen, wanneer ze nou allemaal aankwamen weet ik niet meer. Woensdag was een zware dag, Daniel en ik hebben de juiste hoeveelheid stenen verzameld voor de riffen, geloof me dit zijn geen kleine kiezeltjes. Tijdens het zoeken en het zweten vond ik wel een heel mooi stukje van een oude kruik met een gezicht er op. Ja ik had een archeologische vondst gedaan haha. Na dat we de stenen in de truck hadden geladen en bij de oude Goldenrock gebouwtje hadden neer gezet waren we kapot. Maar we hadden wel alle stenen verzameld in een ochtendje, in totaal hebben we iets van 60 van die dingen dus geloof me het was niet makkelijk. Allebei hadden we honger gekregen en het was in onze ogen tijd voor lunch. We hebben toen gezellig samen met Duncan (een van de archeologen) bij blue bead geluncht. Dat was een lekker broodje zeg! We zijn daarna nog even terug gegaan waar we de stenen hadden gepakt en ik dat fragment had gevonden voor Duncan, die was wel nieuwsgierig naar wat er nog meer lag. Ik en Daniel zijn toen naar huis gefietst voor een douch want man wat heb ik gezweet. Eind van de middag hebben we nog een beton net aangeschaft, voor de mandjes waar de stenen in gaan. Die avond heb ik ook rustig aan gedaan en ben ik op tijd gaan slapen. De volgende dag zijn we naar de haven gefietst om wat spullen op te halen die we hadden verstuurd via een visser vanuit Saba, maar we konden er nog niet bij. Vervolgens hebben we de mandjes voor de stenen gemaakt. Toen we dat af hadden zijn we weer op zoek gegaan naar de spullen maar niemand leek te weten waar ze waren. In de middag hebben we onze eerste duik van de week gemaakt om te zien hoe Crooks Castle er bij lag. Dit is best een lastige dive site want alles lijkt op elkaar, gelukkig hadden we niet heel veel tijd nodig om de bals en de cakes te vinden. We hadden toen besloten dat dit ook wel wat werk kon gebruiken. Op de terug weg naar huis kregen we een enorme stortbui over ons heen, hoefde toen niet meer te douchen haha. Voor de rest van de avond heb ik lekker gerelaxt. Vrijdag gingen we hard aan de slag, we hebben de layered cakes in Twin Sisters in een duik uit het zand kunnen halen, we waren daar echt wel blij mee! En wat ook leuk was is dat er een octopus in de cakes verstopt zat. Na uitgerust te hebben waren we uitgenodigd op een BBQ bij het STENAPA huis. Daarna zijn we uit gegaan en hebben we een super leuke avond gehad bij karaoke. Het weekend was ook leuk, zaterdag lekker rustig aan gedaan, het was de bedoeling met Goldenrock te duiken, maar het was erg slecht weer. Dus lekker thuis gehangen, in de middag ben ik even naar Scubaqua gefietst om mijn duikspullen daar te droppen voor de zondag, was nog maar net weg of er kwam een enorme stortbui over me heen. Was drijf toen ik aankwam, maar kreeg gelukkig een kopje thee van Marieke en hebben we lekker zitten kletsen. Ook met een Zwitsers echtpaar en een Hollandse jonge man (Nick), waar ik nog een tijdje mee heb zitten praten, voor dat ik weer naar huis ben gegaan en de middag redelijk rustig heb gehouden. De avond was weer een bbq als afscheid voor Fedor die zondag naar huis ging, maar ik had daar echt even geen zin in. Na me eigen eten te hebben gegeten ben ik er nog wel even bij gaan zitten, maar al gauw ben ik naar bed gegaan want morgen ochtend om 8:00 moest ik al bij Scubaqua zijn voor de breefing. Zondag dus vroeg op, ontbeten en Fedor dag gezegd en naar de haven gefietst. Ik was er wat eerder dag gedacht maar dat was niet erg want moest nog wat papieren invullen. Toen iedereen er was ik en 3 andere kregen we uitleg over de dive site, we gingen een drift dive doen, want de stroming was er perfect voor. Met de Greenflash mee naar de site en hop met zijn alle er in. het was echt een super leuke duik met van alles te zien, als ik dat allemaal ga noemen dan word het wel heel lang. Toen we terug waren had ik honger gekregen. Had mijn spullen netjes opgehangen en ben toen samen met Nick wat gaan eten bij de Old Gin. Na dat we onze lunch op hadden zijn we terug gegaan naar Scubaqua waar hij mee ging duiken en ik ben naar huis gegaan en heb voor de rest van de dag lekker thuis gehangen en in de avond bij de Chinees gaan eten. Dat was me weer een weekje op Statia, wat zal volgende week worden. Groetjes aan jullie alle en bedankt weer voor de berichtjes.

  • 09 Januari 2018 - 16:17

    Elma:

    Weer fijne duiken gemaakt zie ik al en lekker opgeschoten met herstellen van de riffen. Wat leuk dat je Octo ontmoet hebt hihi. en lekker voor jezelf duiken is ook fijn. Nog veel plezier de komende week XXXX

  • 09 Januari 2018 - 19:20

    Lia:

    Zo dat was een druk weekje zo te lezen is wel zware arbeid die stenen verzamelen. Lekker duiken en ook lekker eten begrijp ik. Veel plezier nog hoor. xxx

  • 09 Januari 2018 - 22:31

    Marja:

    Zo lekker bezig geweest lees ik. Top hoor. Is er erg veel te herstellen? Wat leuk dat er toch weer iets nieuws is iedere keer. Octopus, archeologische vondst, steentjes zoeken. Nog veel plezier komende week. Kijk uit naar je volgende verslag. Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Hoi ik ben Esmee en voor mijn opleiding loop ik stage op het eiland St. Eustatius (Dutch Caribbean). Ik ben werkzaam bij de organisatie STENAPA. Met deze blog wil ik jullie mijn avonturen die ik op het eiland beleef delen.

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 36339

Voorgaande reizen:

12 November 2017 - 04 Februari 2018

Stage Arossta

06 September 2015 - 22 Januari 2016

Stage in St. Eustatius

Landen bezocht: