Week 2 - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu

Week 2

Blijf op de hoogte en volg Esmee

27 November 2017 | Bonaire, Sint-Eustatius

Ja ja de 2de week zit er al weer op. Graag wil ik eerst iedereen bedanken voor de lieve reacties van de vorige keer.

Deze week hebben we EINDELIJK wat voor het project kunnen doen. Maandag hadden we onze eerste office meeting, hier word er besproken wat er deze week moet gebeuren. Na deze vergadering zijn er een aantal naar de Saba bank gegaan. Dit is de op twee na grootste gezonken atol in de wereld en is zo groot als de provincie Utrecht. Ik ben in de office gebleven omdat dit een zwaar klusje was en daar hadden ze wel wat men-power voor nodig. Maar ik heb niet helemaal stil gezeten, want heb Ivo (stagiair) met het tellen van kreeften die hier worden gevangen en na een tijdje in het kantoor gezeten te hebben was er een andere vissersboot binnen met gemengde vissen er in die ook geteld en gemeten moesten worden. Zo was de dag al weer om.

Dinsdag en woensdag was eindelijk zo ver om aan ons project te beginnen. Na even in de ochtend wat voorbereidingen te treffen zijn we daarna er op uit gegaan om een schadeformulier in te vullen van de twee plekken waar de riffen zich bevinden. Gelukkig hadden de orkanen niet heel veel schaden aangericht, een paar meter van elkaar af gedreven en twee stuks waren kapot, maar gelukkig valt dit te maken. Na het checken van de tweede rif plaats op de woensdag, hebben we de verplaatste riffen terug geplaats op de eerste locatie. Dit was zeer zwaar werk voor Daniel (partner) Ayumi en Odin (SCF). De riffen zijn namelijk erg bezand en moest eerst uitgraven voor dat ze hem met liftzakken op konden tillen en verplaatsen naar de juiste plek. Ik was mee als zuurstof duiker, dit betekende dat als er iemand met te weinig lucht kwam te zitten ze bij mij konden ademen. Dit was gelukkig niet nodig en heb ik filmpjes kunnen maken voor het project.

Donderdag en vrijdag waren weer dagen in het kantoor, wel donderdag middag even er op uit geweest om betonnetten aan te schaffen. Hier hebben we vrijdag mandjes van gevouwen voor de natuurstenen rif die uitelkaar gevallen is. Verder wat data verwerkt en op het kantoor gepast.
Donderdag avond wel naar een bedank bbq geweest voor iedereen die heeft geholpen, voor, tijdens en na de orkanen. Dit was super gezellig en lekker eten. Ik eindige zoals gewoonlijk weer met kindjes die heel graag met me wilde spelen! ik was behoorlijk gebroken. Vond dan ook niet erg dat vrijdag rustig was. Op de vrijdag avond zijn ik en Daniel naar de finale van SABA Idols geweest, nog voor dat de wedstrijd was begonnen heb ik ook nog even op het podium gestaan en me lekker voorschut gezet door Can't Hurry Love van de Supremes te zingen haha (ja er zijn beelden van). Dit werd uiteindelijk een gezellig avondje.

Zaterdag had ik in de ochtend het fort even voor mezelf, Daniel was helpen bij de trails op het eiland. Ik ben boodschappen gaan doen, halverwege de tocht terug omhoog kreeg ik een plensbui over me heen en deze leek niet op te houden tot in de middag. Tegen de middag kwamen gezellig mensen langs die we hier ontmoet hebben voor gewoon lekker te hangen bij het zwembad, die heerlijk groen is van kleur.. haha ik ben er dan ook niet in geweest. In de avond zijn we pizza wezen eten in Long Haul Grill, waar ik weer een leuk klusje heb kunnen scoren. Zal nog niet alles verklappen maar het heeft te maken met kerst.
Zondag was een hele rustige dag, beetje lezen, een wasje draaien, lekker zonnen want die scheen dit keer wel. Ook kwam Ayumi nog even gezellig langs. In de avond nog even een filmpje gekeken en allebei niet te laat naar bed.

En dat was de week weer. Volgende week een stressvolle week, veel schoon maken en voorbereiden want de Koning en Koningin komen de vrijdag aan. SPANNEND!

  • 27 November 2017 - 18:39

    Marja:

    Zo weer leuke dingen gedaan lees ik. Het weer is bij denk ik beter dan hier. Een paar dagen gelede heeft t hier al flink gehageld. En het word weer kouder. Zo zo royalty op bezoek. Heb je wel een oranje t shirt, haha. Hier alles zoals t gaat. De goede sint is weer gearriveerd inclusief pietendiscussie. Overal schieten de kerstmarkten weer uit de grond. Vrijdagavond gaan je moeder en ik naar een overdekte markt in Zuidland. Nog veel plezier in de carribean. Groetjes en kusjes

  • 27 November 2017 - 22:39

    Elma:

    Weer een enerverend weekje zo. Hier wordt t kouder en kouder en we hebben al hagel en natte sneeuw gehad. Geniet dus maar van de warmte en doe deze week wim-lex en maxi de groeten ;-). Xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Hoi ik ben Esmee en voor mijn opleiding loop ik stage op het eiland St. Eustatius (Dutch Caribbean). Ik ben werkzaam bij de organisatie STENAPA. Met deze blog wil ik jullie mijn avonturen die ik op het eiland beleef delen.

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 36297

Voorgaande reizen:

12 November 2017 - 04 Februari 2018

Stage Arossta

06 September 2015 - 22 Januari 2016

Stage in St. Eustatius

Landen bezocht: