Dag 11. Solo ochtend patrouille. - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu Dag 11. Solo ochtend patrouille. - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu

Dag 11. Solo ochtend patrouille.

Door: Esmee

Blijf op de hoogte en volg Esmee

17 September 2015 | Bonaire, Sint-Eustatius

Zo is er weer een nieuwe dag aangebroken. Vandaag mijn eerste solo schildpadden patrouille, de avond er voor had Fedor samen met Olga de nachtwandeling en had 3 schildpadden gezien, de geluksvogel. Samen met Sarah en Tim kwamen we in de ochtend aan bij het kantoor, waar Jessica kort erna ook was. "Ben je nerveus?" Vroeg ze. Waar op ik eerlijk antwoorden: "Ja best wel." "Waarvoor? De rit naar het strand?" "Voor het hele gebeuren." Ze lachte en zei dat ik me nergens zorgen over hoeft te maken en als ik wilde dan kon ze mee gaan, maar dan bleef ze achter bij de auto. Ik zei dat ik het toch een keer zelf moet doen dus waarom niet nu, hoe wel ik het misschien toch fijn vind om iemand bij me te hebben, daarom vroeg ik of Mickey mee mocht en dat was goed. Na een paar aanpassingen aan de stoel van de kleinste truck die ze hebben en een kussentje gemaakt van een regenjas kon ik net genoeg bij de pendalen, het is een automaat dus veel pendalen had hij niet. Casper de gene waar ik achteraan zou rijden was er ook dus we konden gaan. Even wat start problemen maar daarna ging het prima de hele weg naar het strand. Daar aan gekomen gingen de jongens er vandoor en ik en Mickey gingen het strand op. Het was misschien 07:15 of zo maar nu al erg warm en zonnig. We hebben twee nesten genoteerd waarvan er 1 de avond er voor al was gespot. Bij de eerste raakte ook het meetlint in de knoop en koste het ons best wel wat tijd en moeite om hem weer goed te krijgen. Verder was ik wat onzeker over sommige stukken en andere wist ik zeker dat het niks was of een al opgeschreven nest. Eigenlijk moesten we om 08:00 terug zijn bij het kantoor, maar dit was mijn eerste keer alleen en was het dit keer niet zo heel erg. Gelukkig hadden Sarah, Matt en Nardio op ons gewacht en kon ik me gauw omkleden om mee te gaan duiken. Snel spullen aansluiten en in de truck leggen, klaar om te gaan. Dit keer naar Triple wrek waar we weer een touw + boei gingen vervangen en een rondje Lionfish. Het water was aardig klam en had geen last van sterke stroming of deining. Beneden was het vervangen van het touw en de boei snel gebeurd, Mickey hielp Matt en Sarah oefende met mij in de tussen tijd mijn drijfvermogen. Ze gaf aan dat ik een beetje lucht in mijn vest moest blazen omdat ik te veel met mijn flippers bewoog om niet de bodem te raken. Uiteindelijk bleef boven de bodem zweven en gaf ze me het okay teken. Ondertussen waren Matt en Mickey klaar dus konden we gaan jagen. Matt had 1 kleine Lionfish gevangen en deze gaf hij aan een enorme kreeft, dit zag er erg grappig uit. Vlakbij de kreeft lagen 2 kleine stekelroggen, hier zwommen we langzaam voorbij. Verder weer heel veel vissen gezien en halverwege tikte Matt voor attentie en wees hij naar een stukje rots. Op de rots was koraal bevestigt en een soort zeeplant, maar daartussen zat een piepklein rond visje. Dit visje is een jonge trunkfish en hij/zij was zoooooo schattig! Ik zoek wel een plaatje op het internet en voeg hem bij mijn foto's toe dan zien jullie wat ik bedoel. Na zo'n schatje moesten we weer verder, Mickey was bijna door haar lucht heen dus we moesten wel een beetje opschieten op de duikersmanier dan wel en dat is veilig en gecontroleerd. Op de terug weg zagen we nog een stekelrog, maar deze was echt enorm! Het leek wel een tapijt zo groot! Voorzichtig er om heen zwemmen dan maar. Al gauw waren w weer bij het touw en konden we onze veiligheidsstop maken en dit keer ging het op de boot klimmen een stuk makkelijker, waarom weet ik niet. Terug bij het kantoor was het aftuigen en afspoelen en ook omkleden, ik zou namelijk geen middag duik maken. Na alles opgeruimt te hebben liep ik samen met Mickey mee naar mijn eigen huis via het slaven pad. Dit was wel een omweg, maar heb wel kunnen genieten van het uitzicht. Toen ik net de straat in liep, reed achter me de truck met Casper, Tim en de broer van de vriendin van Matt waarvan ik de naam alweer kwijt ben, in zaten. Deze boden me een lift aan ookal was het maar een paar meter. Bij het huis vroeg Tim of ik Fedor kon roepen zodat ze weer verder konden, Sarah was bij het kantoor gebleven dus had lekker het huis heel even voor mijzelf en kon ik op mijn gemak eten en met mijn mamsie kletsen. Ik hobbelde na de lunch vrolijk weer terug naar het kantoor waar ik de volgende taak op me kreeg. Ik moest niet alleen de nieuwe ingevulde schildpadden formulieren invoeren op de computer, maar ook een morning en een night track survey diary maken. Het ging voor mijn gevoel best snel, maar had er toch de hele middag aangezeten. Toen ik klaar was had ik dat aan gegeven bij Jessica en die zei tot morgen. Buiten was Sarah ook klaar en zijn we samen naar huis gelopen, Fedor kookt voor vanavond en voor de rest gewoon lekker relaxen en ondertussen zijn de muggen aan mijn armen begonnen... Misschien had ik toch maar even spray op moeten doen, ach ja dan maar krabben. Morgen ochtend een beach clean up met zijn alle en de middag zie ik wel wat er op het programma staat, ik weet in ieder geval wel dat ik de nacht heb maar ga niet te vroeg juichen, want de vorige 2 met mij gingen ook niet door haha. Knuffeltjes aan jullie allemaal!

  • 18 September 2015 - 00:06

    Marco:

    Hoi hoi.
    Geweldige ervaring weer met een Vreemde auto op een vreemde weg, je maakt genoeg mee zo.
    Het moet geweldig zijn om zoveel moois te zien onderwater.
    Succes verder en tot je volgende verslag.

    Groetjes.

  • 18 September 2015 - 04:46

    Elma:

    Nou ik moet elke keer aan Cousteau denken als ik je onderwaterverhalen lees. Ik zie het voor me. En wat een leuk visje. Hou je daar ook een lijst van bij? Wat je allemaal ziet? En een grote rog ook nog. En dan krijg je ook nog historie mee, slave road. Er moet ook nog ergens een fort zijn uit die tijd.
    Over slaven gesproken, hier laait de pietendiscussie weer flink op. Over een paar weken komt de goedheiligman alweer binnen varen.
    Ook is het nog steeds herfstig weer. Veel regen bah. Dan kun je beter om 7:15 in de zon zijn.
    Tot snel en dikke kus xxxx

  • 18 September 2015 - 05:40

    Marja:

    Belloooo. Na een natte dag was het s avonds gelukkig droog dus nog lekker kunnen wandelen met je moeder en de hondjes. Op de terugweg werd het rap donkerder en op een gegeven moment zie ik een koe staan nog al dicht bij het pad in de bosjes. Ik dacht laat ik je moeder maar waarschuwen en zei ..pas op links.. je moeder kijkt prompt naar rechts... ik .. nee andere links.. dus ze ziet die koe.. en rechts stond er ook 1 dus het laatste stukje hebben we in een heeeeel rap tempo gelopen er stond er ook nog 1 in het donker hard te snuiven.... je kent je moeder wat koeien betreft ;)) over koeien gesproken zijn die bij jullie ook ?? Of is het te warm ??? Het eiland is toch een stukje Holland... groetjes uit een rillerig nederland xxx

  • 18 September 2015 - 09:38

    Rens En Naomi:

    Hoi Esmee,

    Leuk verhaaltje weer. En een mooie foto's.

    Fijn weekend alvast.

    Xx van ons

  • 18 September 2015 - 10:21

    Tante Anneke:

    wat een ervaring weer,zeker nu je ook roggen hebt gezien,die zagen we ook in burgers zoo,maar als je zelf onder water bent is dat heel wat anders,zijn er ook haaien daar,of zwemmen die verder op?
    veel succes voor je volgende avontuur xxx

  • 18 September 2015 - 17:41

    Tante Sjanie:

    hello there, hier weer even een groet uit Strijen. We genieten van je verhalen en zien het helemaal voor ons hoe je daar in de weer bent. Geweldig hoor wat je allemaal beleeft. Doe voorzichtig en geniet er maar van. Het is een geweldige ervaring voor je wat je nu meemaakt. Fijn weekend en een heel dikke knuffel van ome Jan en mij. xxxxxx Tot later weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Hoi ik ben Esmee en voor mijn opleiding loop ik stage op het eiland St. Eustatius (Dutch Caribbean). Ik ben werkzaam bij de organisatie STENAPA. Met deze blog wil ik jullie mijn avonturen die ik op het eiland beleef delen.

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 36355

Voorgaande reizen:

12 November 2017 - 04 Februari 2018

Stage Arossta

06 September 2015 - 22 Januari 2016

Stage in St. Eustatius

Landen bezocht: