Dag 9. Eerste schildpadden nest gevonden! - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu Dag 9. Eerste schildpadden nest gevonden! - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu

Dag 9. Eerste schildpadden nest gevonden!

Door: Esmee

Blijf op de hoogte en volg Esmee

15 September 2015 | Bonaire, Sint-Eustatius

Dan is het alweer dinsdag, maandag avond zoals ik al zei geen patrouille kunnen lopen vanwege de bliksem. Dus ging ik mee met Sarah naar Zeelandia beach in de ochtend. Eerst hadden we Jessica te voet op gehaald en daarna zijn we naar hadden we haar afgezet bij de kapper en reden we door naar het strand. Op het strand ontmoeten we Olga een Nederlandse vrijwilligster die vandaag ook mee liep. Niet alleen moesten we voor nieuwe sporen en nesten zoeken maar ook de gps coordinaten van al gevonden nesten noteren. Dit nam wel wat tijd in beslag, we waren er even ruw weg met een stuk of 5 bezig. We hebben niet het hele strand af kunnen lopen vanwege de golven die erg hoog kwamen. Uiteindelijk hadden we ze allemaal gehad en gingen bij de nesten waar een probably lay van 90% gingen graven. Dit waren er 3, bij de eerste 2 hebben we geen eikamer gevoeld, maar bij de laatste... BINGO! Hawksbill eitjes, Olga had ze gevonden en Sarah en ik mochten even voelen, voelt heel zacht zo'n eitje. Eerst markeren en dan gauw het gat dicht, klaar is kees, nu snel terug naar het kantoor om te gaan duiken. Bij het kantoor zaten Tim, Matt en Mickey al klaar om te gaan dus ik en Sarah gauw onze spullen gepakt aangesloten en in de truck gelegt. Met een wagen vol geladen, vol met allemaal duikspullen en mensen gingen we naar de haven/pier. Hup spullen in de boot en naar de duikstek genaamt The Cliffs met Nardio als kapitein natuurlijk. Hier gingen we het touw schoon maken. Onder water was er een stevige stroming, gelukkig waren we snel klaar en konden we nog even voor lionfish jagen op wel 26 m diep! In totaal 37 minuten onder geweest en 7 Lionfish gevangen. Deze brachten we terug naar het kantoor om ze te fileren, dit keer zat er 1 vrouwtje bij. Na dat gedaan was ook even het onderhoudsboek ingevuld en er was nog tijd over voor dat het lunch tijd was. Sarah en Tim gingen alvast naar huis ik bleef achter om de data van de schildpadden in te voeren en toen het even over 12 was ben ik ook maar naar huis gehobbeld. Thuis lekker gegeten en met vriendinnetje Antia die zich in Wales bevind geskyped, halverwege werd ik door Tim geroepen dat het tijd was om te gaan. Bij het kantoor de zelfde routine als altijd en zo ook op de pier alleen dit keer regende het en gek genoeg was het in combinatie met de wind best wel frisjes. Toen alle spullen weer op de boot stonden gingen we naar Baracuda, maar jemig wat een golven waren er zeg tjonge! Het was zelf zo erg dat je je bijna niet staande kon houden, alles om en Nardio hielp mij daarbij. Hupsakee de golven in onder water kon ik zien dat Sarah, Matt en Tim al bij het touw waren, maar voor mij leek het wel uren te duren voor dat ik daar was, de stroming was echt super sterk. Op een gegeven monent en een kwart fles later was ik bij het touw, schrobben maar. Touw schoon, nog een rondje Lionfish Jagen, puf puf ik was nu al versleten en de stroming bleef maar aan me trekken. Deze duik is was niks voor mij, ik kreeg ook hoofdpijn dus gaf ik een teken aan Matt dat iets niet in oorde was en ik naar boven wilde. Hij gaf het okay tegen en liet de andere weten dat we naar boven gingen. Aan de oppervlakte gekomen bleek het een ander punt te zijn dan waar de boot was, gelukkig had Nardio ons snel gespot en konden we er uit. Daar had ik erg veel moeite mee daardoor moest de rest lang wachten en Matt was afgedreven... Sorry U guys.... Vervolgens werd ik door Nardio de boot op gehesen en konden de andere aan boord komen. We moesten ook snel zijn anders was Matt te ver gedreven, klein tikje gas en hij kon aan boord klimmen. Ik zelf zat versuft en moe op de grond van de boot, iedereen vroeg gaat het en kreeg water van Tim aangeboden, ik ja alleen hoofdpijn. Matt glimlachte en zei misschien moet je je bril wat losser doen, ik had blijkbaar een enorme rode band op mijn voorhoofd staan, haha gelukkig niks al te ernstig. Terug bij het kantoor heb ik een Lionfish mogen ontleden en fileren, ging best goed voor mijn 2de keer, ook kreeg ik te horen dat het van wegen het weer geen patrouillen is vanavond. Dit zou zinloos zijn zei Jessica. Sarah en Tim gingen na alles schoon gemaakt te hebben weer naar huis en ik bleef weer om de overgebleven data van de schildpadden in te voeren. Even over vieren naar huis gegaan, lekker gedoucht en pizza gemaakt door Sarah gegeten. Een rustig film avondje dan maar. Morgen weer een nieuwe dag.

  • 16 September 2015 - 09:31

    Rens En Naomi:

    Hoi Esmee,

    Leuk verhaaltje weer..leuke ervaringen weer..xx Rens en Naomi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Hoi ik ben Esmee en voor mijn opleiding loop ik stage op het eiland St. Eustatius (Dutch Caribbean). Ik ben werkzaam bij de organisatie STENAPA. Met deze blog wil ik jullie mijn avonturen die ik op het eiland beleef delen.

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 36532

Voorgaande reizen:

12 November 2017 - 04 Februari 2018

Stage Arossta

06 September 2015 - 22 Januari 2016

Stage in St. Eustatius

Landen bezocht: