Dag 23. Met zijn alle. - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu Dag 23. Met zijn alle. - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu

Dag 23. Met zijn alle.

Door: Esmee

Blijf op de hoogte en volg Esmee

29 September 2015 | Bonaire, Sint-Eustatius

De dinsdag is weer aangebroken en mijn ochtend begon rustig. Na het gewoonlijke ontbijten en wassen en aankleden gingen we met zijn alle naar het kantoor. Het was een rustige dag vandaag en we moesten lang wachten voor dat de duikcentra's open waren om luchtflessen te halen. Uit eindelijk hadden Sarah en Matt de flessen opgehaald, in tussen hadden Tim en ik van turtle partole geruild, hij gaat nu vanavond met Matt samen, i.p.v. Dat ik met Matt ging. Tim heeft een iets betere band met Matt, ik kan namelijk niet zo goed een pijl op hem trekken (als je het zo noemd). Spullen klaar maken en op naar de duik stek Maximus, we gingen met zijn vijven duiken, Matt, Mickey, Sarah, Tim en ik. Zo zakte we af naar een diepte van 24 meter. Daar zwommen we rond om Lionfish te jagen. Ik moet eerlijk zeggen dat dit niet het mooiste plekje is die hier rond het eiland te vinden is, maar heb wel wat mooie vissen gezien en ook haaien. Caribbean reefsharks, ze kwamen steeds achter ons aan en erg dicht bij, was wel mooi om te zien. Ook was ik bij deze duik nuttig bezig, ik mocht namelijk een opblaasbare boei mee nemen. Ik zakte af met een afrollend touw, terwijl de boei aan de oppervlakte bleef en zo zwom ik een beetje rond. Voor de gene die Pirates of the Caribbean hebben gezien: de boei leek aan de oppervlakte een beetje op het emmertje in de eerste film, maar zeer handig want zo kon Nardio die op de boot was ons goed in de gaten houden. Na 40 minuten inclusief veiligheidsstop klommen we weer aanboort. We hadden 3 lionfish gevangen maar er ook 2 laten ontsnappen. Na het ontleden en opruimen was het nog best vroeg, maar er viel niks meer te doen dus zijn Tim en ik naar huis gegaan om te lunchen. Op de weg naar huis gingen we langs de bakker en zei Tim tegen mij dat hij me vanmiddag zal leren dicht bij het rif te durven zwemmen. Ik zwem namelijk nog best hoog boven het rif, omdat A het moeilijk de afstand te schatten is onder water, alles lijkt groter en dichterbij en B ik wil niks kapot maken. Dus zei hij, ik ga geen gekke dingen doen gewoon je laten zien hoe het gaat. Ik vond dat erg aardig van hem. Toen we thuis waren lekker uitgerust en geluncht. Vervolgens liep ik zelf terug naar het kantoor waar ik Mickey en Sarah aantrof. Ik zelf ging me even omkleden en toen iedereen er was gingen we weer alle spullen klaar maken. Dit keer ging Nardio niet mee en moest Matt een vlaggentje op de boot zetten om aan te geven dat er niemand op zat en dat er duikers in de buurt waren. Vervolgens gingen we op de duikstek Twin sisters het touw schoon maken, dit was binnen en mum van tijd gebeurd aangezien we met vijf man waren. Daarna konden we nog even voor Lionfish jagen. Tim gebaarde toen naar mij dat ik bij hem moest komen en hij liet me ervaren hoe het was om dicht langs het rif te zwemmen is. Heel voorzichtig de schoolslag met mijn voeten en een rustige ademhaling en af en toe wat hulp van mijn armen om wat hoogte te winnen om obstakels uit de weg te gaan. Even wibbelig in het begin, maar toen ik het door kreeg kreeg ik van Tim een okay teken. Zo ging ik de hele duik lang oefenen op een diepte van 22 meter. Ik ben vergeten hoe lang we onder zijn geweest ik denk plus veilgheidsstop rond de 40 minuten ook. Boven op de boot kreeg ik complimenten van Tim, zie je wel dat je het kan, goed gedaan hoor. Matt zei hij ze heeft heel goed gezwommen en Matt had het ook gezien en vond het zelfde. Ik was hier erg blij mee. Op de kant was het weer alle spullen uitladen en naar het kantoor brengen. Daar heb ik na mijn spullen afgespoeld te hebben, de Lionfish ontleed, lekker! Hihihi. Spullen weer schoonmaken, omkleden en opruimen, toen konden we naar huis. Tim, Sarah en Mickey moesten nog bij de supermarkt zijn, gelukkig hadden we de truck (voor Tim vanavond) en waren we snel daar. Ik en Mickey met haar fiets in de acherbak en bij de supermarkt ging Mickey weg, Sarah en Tim naar de super en ik bleef bij de truck achter. Heb in die paar minuutjes dat ze wef waren heerlijk even in de zon kunnen liggen. Toen ze terug waren was het op naar huis. Thuis was er een half nieuwe stagiaire, Thijs. Hij is hier een jaar geleden ook al eens geweest en was weer terug voor het zelfde onderwerp, Leguanen, Iguanas dus. Tim heeft er weer een maatje bij. Haha aardige knul, hij is groot en gespierd en heeft een flinke baard. Die avond dus met zijn vijven gegeten en daarna zijn we nog naar Super burger gegaan om de mensen van de shark presentatie nog eens een keer te zien en te spreken. Dit was ook georganiseerd door Stenapa. Het was erg gezellig om zo de avond mee af te sluiten. Morgen alweer de midden van de week.

  • 30 September 2015 - 03:48

    Elma:

    Hi. Weer een leuke en leerzame dag dus. Hoe staat het met je onderzoek?
    En zo is het idd al weer woensdag en de laatste dag van de maand.
    Morgen oktober. Herfstmaand. Gelukkig is het al een paar dagen redelijk stabiel weer. Fris maar zonnig. Paps is verkouden. Dikke kus van ons.

  • 30 September 2015 - 07:23

    Marja:

    Hoi hoi je ziet met hulp van iemand kan je meer dan je denk. Wat leuk dat hij je heeft laten merken dat je het wel kan. En dan voel je je een stuk zekerder. Veel plezier xxx

  • 30 September 2015 - 10:43

    Tante Anneke:

    hallo esmee,
    ik heb je verslagen gelezen,liep een paar dagen achter,je hebt in die dagen steeds weer en meer gezien en geleerd,je komt straks terug als volleerd duiker!
    wat spanend om ook haaien te zien,ik zie ze liever op tv!
    nog veel duik plezier en geniet van het mooie weer.xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Hoi ik ben Esmee en voor mijn opleiding loop ik stage op het eiland St. Eustatius (Dutch Caribbean). Ik ben werkzaam bij de organisatie STENAPA. Met deze blog wil ik jullie mijn avonturen die ik op het eiland beleef delen.

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 36526

Voorgaande reizen:

12 November 2017 - 04 Februari 2018

Stage Arossta

06 September 2015 - 22 Januari 2016

Stage in St. Eustatius

Landen bezocht: