Dag 25. Dag september, hallo oktober. - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu Dag 25. Dag september, hallo oktober. - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu

Dag 25. Dag september, hallo oktober.

Door: Esmee

Blijf op de hoogte en volg Esmee

02 Oktober 2015 | Bonaire, Sint-Eustatius

Ja de eerste dag van een nieuwe maand is aangebroken, gisteren met Fedor naar het strand gereden voor turtle patrol. Ik had nog geen eens de auto geparkeerd of ik zag fixe lichtflitsen boven zee. Ik zei tegen Fedor lijkt dat nou maar zo of... Ik had mijn zin nog niet eens afgemaakt of opnieuw waren er flitsen te zien. Nee zei Fedor dat is onweer, vlak boven zee. Ik zei toen nou ik weet niet of het dan verstandig is om op het strand te gaan kijken. Heb toen Jessica kort gebeld om te vragen wat we moesten doen, zij zei blijf nog even rustig in de auto zitten en kijk hoe het zich ontwikkeld en beslis dan wat je doet. Zo gezegt zo gedaan, wij wachten en keken naar de bergen wolken die boven de zee hingen, op een gegeven moment werd het een spektakel van licht er doorheen in de kleuren blauw en rood. Nou zei ik dit gaat hem niet worden vanvavond Fedor, heb Jessica het laten weten dat het er niet in zat en ben omgekeerd terug naar huis. De andere zeide toen nu al terug? Jullie zijn nog geen 20 minuten weg geweest, dus ik het verhaal verteld. Natuurlijk was ik wel een beetje bang dat Jessica boos zou zijn op het feit dat we niet zijn gegaan, gelukkig wist mij mama zoals altijd het juiste te zeggen en had ik weer wat rust. De volgende ochtend gewoon weer om 07:00 uur bij het kantoor, daar trof ik Jessica aan en legde de situatie nog eens uit, geef niet zei ze, pak de tas dan gaan we nu toch gewoon. Hup de auto in, even snel wat op halen en weer afgeven en dan naar Zeelandia. Daar wat ik me nog kan herinneren lag altijd een hoop Sargassum (het wier wat van de bodem los komt en aanspoeld) maar er was nog maar een heel klein strook je over. De zee was zo ver gekomen en ruis dat het het halve strand heeft schoon gemaakt. Fijn voor de Sargassum, maar minder goed voor de nesten. Op het strand waren er wel sporen te zien van baby schildpadjes die dinsdag avond waarschijnlijk zijn uitgekomen, maar ik en Jessica hebben het strand afgelopen en niks nieuws gezien wel wist Jessica zeker dat er een aantal nesten helaas zijn weg of over spoeld. Op de terug weg naar de truck heb ik nogmaals mijn project besproken en we zijn tot de conclusie gekomen dat het niet haalbaar is. Daarom vroeg ik aan Jessica wat zij misschien graag uitgezocht wil hebben, toen zei ze dat ik niet perse een project hoefde te doen, maar als ik er een zou willen doen dan kon ik kijken naar het uitkom succes van nesten en of het verplaatsen of verstoren van nesten invloed op het succes heeft in vergelijking met nesten waar niet is aangekomen. Ik vond dit een zeer interessant idee en ook nog eens leuk om te doen. Toen we dus eenmaal terug bij het kantoor waren ging ik ook meteen aan de slag. Eerst turtle patrol data invoeren en daarna mijn eigen project, tussendoor nog even een pauze en de rest van de middag hier aan gewerkt. Aan zo'n beetje het einde van de dag vroeg Jessica of ik nog even een sheet wilde maken met alle nesten die gevonden zijn en met welke datum ze uit zouden moeten komen, ik was nog geen eens op de helft en toen was de dag al voorbij, wanneer je tijd heb maak je het af zei Jessica toen ik aangaf dat ik nog niet klaar was. Hmm ik hou niet van onafgemaakt werk, maar anders hou ik niks over om te doen de volgende keer. Dus dan maar met zijn alle, Sarah, Thijs, Fedor, Tim en Mickey naar huis. Eerst nog even langs de supermarkt voor mijn hollandse pot vanavond, worteltjes met aardappel en okay half holland Lionfish. Ging er allemaal goed in. Sarah had deze avond patrol en ik heb lekker rustig aan gedaan een serie gekeken en toen lekker gaan slapen, morgen is het al weer vrijdag, dames en heren het lijkt alsof de tijd voorbij vliegt in een dikke F16! Ben benieuwd hoe lazy de vrijdag word. Love u all!

  • 02 Oktober 2015 - 04:42

    Elma:

    :-). De eerste nesten gaan dus al uitkomen. Jammer dat je de kleintjes niet hebt gezien. Misschien zie je ze nog in het water. Leuk nieuw project ook. Wij lekker gewandeld gisteten met Michael en Paco. Was weer even lekker. Verder geen nieuws xxxx

  • 02 Oktober 2015 - 07:11

    Yvonne:

    Heel verstandig dat jullie met dat dreigende onweer niet het strand opgegaan zijn hoor! Je eigen veiligheid staat altijd voorop! Ik hoop dat je snel baby schildpadjes spot

  • 02 Oktober 2015 - 07:26

    Marja:

    Wat sneu dat er nesten verloren zijn maar aan de andere kant toch gemerkt dat er ondanks natuurs donderbuien er wel kleintjes zijn uitgekomen. Misschien hebben deze juist geluk gehad, want er zullen ook minder kapers op de kust zijn geweest met het onweer. Veel succes met je nieuwe projekt. Xxxx

  • 02 Oktober 2015 - 12:56

    Tante Lia:

    Jammer van de schildpadjes, je zal ze vast in de komende tijd nog wel een keer zien.
    Nieuwe uitdaging een nieuw project, succes ermee.
    Vast een fijn weekend geniet ervan. xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Hoi ik ben Esmee en voor mijn opleiding loop ik stage op het eiland St. Eustatius (Dutch Caribbean). Ik ben werkzaam bij de organisatie STENAPA. Met deze blog wil ik jullie mijn avonturen die ik op het eiland beleef delen.

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 36524

Voorgaande reizen:

12 November 2017 - 04 Februari 2018

Stage Arossta

06 September 2015 - 22 Januari 2016

Stage in St. Eustatius

Landen bezocht: