Dag 3. Turlte patrol en mijn eerste duik!! - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu Dag 3. Turlte patrol en mijn eerste duik!! - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu

Dag 3. Turlte patrol en mijn eerste duik!!

Door: Esmee

Blijf op de hoogte en volg Esmee

10 September 2015 | Bonaire, Sint-Eustatius

Zoals de titel al zegt, dit was een geweldige dag! 'S ochtends gewoon vroeg opstaan, even opa gebeld, want die was jarig. Daarna ontbijten, wassen en aankleden en dan op naar het kantoor. Daar kregen Sarah en ik een presentatie van Jessica over de turtle program, wat het inhoud en wat het doet. Na de presentatie gingen we voor het echte werk. We zijn begonnen op Zeelandia beach, voor dat we er bijna waren mocht Sarah in de truck rijden(automaat). Op het strand ging het als volgt: eerst kijken of er een spoor is van een schildpad en als je er een ziet dan moet je het spoor opmeten voor de breedte van de schildpad. Wisten jullie dat je het soort schildpad kan onderscheiden van het spoor. Leatherbacks zijn groot en log en gebruiken beide flippers/vinnen om op het strand te komen. Groen is ongeveer het zelfde als de Leatherback alleen kleiner en beide zijn symetrisch. Hawksbills zijn kleiner dan groen en gebruiken flipper voor flipper om op het strand te komen. Goed na het meten van het spoor, opschrijven natuurlijk, moest je kijken naar verstroringen in het zand dat op een nest kan lijken, mocht dit zo zijn dan cirkel je probably lay of lay, is er een verstoring maar lijkt het er niet op dat er iets is dan gaf je dry run aan. Verders moets je de landmarkeringen aangeven van waar het nest zich ongeveer bevond en dan de afstand van de markeringen tot het nest waar je denkt dat de eieren kunnen liggen, ook de gps coördinaten moest je opschrijven. Dit hebben ik en Sarah samen kunnen doen. Zodra je klaar was met alles noteren op het speciale turtle formulier, moest je de sporen uitwissen zodat je nieuwe sporen beter ziet en er geen verwaring ontstaat voor de volgende die komt patrouilleren. Man man man, wat was het warm zowel gewoon de zon zelf maar ook het zand, zwart zand, AU! Goed terug in de auto, Sarah achter het stuur, gingen we een stukje veder staan om vervolgens het hele strand af te lopen en geloof me het is best wel een aardig stukje, maar wel iets kleiner dan het Rockanjese strand vind ik of het perspectief is anders :). Je kijkt dan ondertussen naar meer sporen en kijkt of oude sporen/nesten goed zijn weg gewist, zo niet, even doen. We zijn nog een paar oude tegen gekomen en 1 waarschijnlijk nieuwe, toen hadden we het eind van het strand bereikt. Is toch wel lekker om zo je dag te beginnen een rondje strand en ondertussen pootje baden, ik neem mijn werk heel serieus, hihi. Bij de auto aangekomen was het tijd om terug te gaan naar het kantoor. Ik heb helaas dus geen foto's kunnen maken van het strand, maar die komen nog wel, ik moet alleen wel even kwijt dat er best wel veel rommel/afval is op het eiland, weet alleen niet waarom. Anyways halverwege mocht ik achter het stuur, IK, die nog geen een keer sinds mijn rijbewijs in een automaat heeft gereden en gelijk de vuurdoop kreeg in een truck. Dus ik kruip achter het stuur, stoel een kilometer naar voren (nog niet goed bij pendalen kunnen) en vooruit met de geit. Ik moest van Jessica voorzichtig een veldje oprijden waar ik even kon wennen aan de kracht van de motor. Daarna een stukje weg en vervolgens weer een veld in. Nou zei Jesscia, als ik je de kleine truck geef rij je er zo mee weg, geen probleem. Poeeff, maar wel leuk. Sarah mocht terug rijden en vlak bij het kantoor zelf stopte we omdat er op een klein stukje van Oranjebaai ook een nest was gezien door Jessica zelf, zij wilde deze nog even laten zien. Daarna mocht ik de ingevulde formulieren, in het kantoor, in de computer invoeren. Had dit binnen en mum van tijd gedaan en mocht ik naar huis voor lunch. Buiten kwam ik Nardio tegen(de schipper van de boot), hij stond in het schuurtje en ik had hem niet gezien dus ik schrok een beetje. Oh zegt ie je hoeft niet te schrikken, sorry sorry. Ik zeg geef niet ik zag je niet staan das alles. Tijdje met hem staan praten en hij bood me een lift op de scooter naar het huis aan, nou dat sla ik niet af, als die maar wel voorzichtig rijd. Misschien hebben ze hier een andere definitie van voorzichtig :S, gelukkig deed hij in de bochten wel rustig, ik weet wel dat ik de volgende keer wel ga lopen, mij te hard! (hehe Sorry mam ;)). Thuis lekker lunchen met Tim en Fedor en vervolgens omkleden voor mijn eerste duik! Al mijn spullen had ik in de ochtend al mee genomen alleem mijn wedsuit niet. Om 13:00 was ik weer bij het kantoor, spullen opzetten en in de auto laden. Matt, Sarah, Nardio, Mickey (studie genootje van de andere organiatie) en ik. Alle spullen op de boot weer uitladen en gaan met die banaan. Stenapa Reef is waar we gingen duiken. Onderweg er naar toe mijn wedsuit aangetrokken en loodgordel aangepast 8 pounds had ik, das ongeveer 4 kg geloof ik. Op de plek aangekomen was ik de laatste om het water in te gaan, stroming was best wel sterk, gelukkig trok Nardio me naar de voorkant van de boot met een touw waar ik, na mijn rust te hebben gevonden, kon afdalen. Wauw wat een hele andere wereld zeg onderwater en zo helder! Ik hoop dat de filmpjes het doen ander probeer ik er wat aan te doen. Maar geweldig, ik was wel wat wiebeling onder water en met de stroming was het ook op 20 m max best wel een workout om mijn buddy Matt bij te houden, gelukkig kon ik hem goed in de gaten houden. Ik zal jullie wel moeten bekennen dat het een van de meest prachtige dingen was die ik ooit heb gezien. Grote wrakken die met opzet zijn gezonken, honderden vissen, SCHILDPADDEN, een rog en ik geloof een barracuda. Allemaal zo zo mooi. Op een gegeven moment zeg misschien 30 min ongeveer raakte mijn zuurstof het 100 bar punt, dit aan gegeven aan Matt en deze gaf aan dat ik nog wel even door kon, maar ik verbruikte best wel wat lucht en kwam steeds sneller bij de 50 bar (reserve). Dit op nieuw aangegeven, heet was dus voormij tijd om terug te keren naar boven, niet alleen gelukkig, Mickey moest ook naar boven en Matt en Sarah bleven nog even wat langer beneden. Daar hingen we dan als vlagentjes in de wind alleen onder water aan het touw voor een veiligheidsstop van 3 min. Tjonge wat trekt die stroming zeg, de drie min was voorbij en we kwamen beide weer boven waar Nardio ons weer de boot op hielp. Met een slok zout water was ik dood op maar wel met een hele mooie ervaring rijker. Niet veel later waren ook Sarah en Matt weer terug en keerde we om naar de haven. Uitladen en terug naar het kantoor, 1 Lionfish gevangen en bekeken, spullen uitgespoeld en klaar is kees, tijd om naar huis te gaan. Met een paar stops bij de winkel voor avond eten kwamen we weer terug in het huis, douchen en dan was het tijd voor mij om te koken. Met wat improvisatie heb ik toch een flinke pan macaroni weten te kunnen maken, waar iedereen heerlijk van heeft zitten smullen. Nou dat was me een dagje wel zeg, wat zal ik morgen dan wel gaan mee maken? Stay tuned

  • 10 September 2015 - 04:29

    Marja:

    Wat een leuk verslag weer. Ik zie het voor me zoals je het beschrijft. Wat grappig dat je de schildpad niet hoeft te zien om te weten wat voor soort er op het strand geweest is. En je eerste duik super spannend hoor.
    Trots op je xxxxx

  • 10 September 2015 - 06:16

    Elma:

    Super. Wat leuk dat je al zo snel leuke dingen mag doen. Hou het wel veilig. Blijf bij je buddies of vraag of ze iets langzamer willen doen. Xxxx
    Je schrijftalent komt ook goed uit de verf zo. Leuk voor later en handig als geheugensteuntje voor je stageverslag. Heb je de gopro al onder water uitgeprobeerd? Ben zo benieuwd hoe het is onder water.
    Hier alles goed. Redelijk weer groetjes van ons en de beestenbende xxx.

  • 10 September 2015 - 06:46

    Mark En Marijke:

    Wat een leuke dag zeg! En voor het eerst duiken!
    Dikke kus van ons!

  • 10 September 2015 - 07:34

    Michelle:

    Wat een avonturen.
    Elke dag kijk ik uit naar je verhaal. Je schrijf het indd zo dat je gewoon in je hoofd een beeld ervan krijgt. Prachtig meid wat super gaaf dat je gedoken heb en dat je er zoveel met volle teugen van geniet. Prachtig om te lezen!
    Nou we wachten in spanning op het verhaal van morgen.

    Xxx hele dikke kus en knuffel van ons!

  • 10 September 2015 - 08:20

    Lia:

    Wat een prachtig verhaal leuk dat je al ben gaan duiken en zoveel gezien heb, een mooie dag geweest dus.
    Dikke kus

  • 10 September 2015 - 11:20

    Marco En Dees :

    dat moet een geweldige ervaring zijn geweest.een duik met zo veel uitzicht en moois wat je eigenlijk alleen op Discovery Chanel ziet.
    Have fun.... Maar dat komt wel goed.
    Groetjes xxx

  • 10 September 2015 - 14:08

    Tante Anneke:

    hallo esmee,
    wow wat een geweldige dag en ervaring.
    ben benieuwd naar de volgende.
    liefs

  • 10 September 2015 - 22:10

    Tante Sjanie:

    hallo esmee, we genieten iedere dag van je verhaal en leven zo helemaal met je mee.
    leuk ook om op de fotos te zien hoe het daar is. doe voorzichtig en zorg goed voor je zelf!
    veel plezier met elkaar en dikke kus van ons xxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Hoi ik ben Esmee en voor mijn opleiding loop ik stage op het eiland St. Eustatius (Dutch Caribbean). Ik ben werkzaam bij de organisatie STENAPA. Met deze blog wil ik jullie mijn avonturen die ik op het eiland beleef delen.

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 36539

Voorgaande reizen:

12 November 2017 - 04 Februari 2018

Stage Arossta

06 September 2015 - 22 Januari 2016

Stage in St. Eustatius

Landen bezocht: