Dag 73. Wat een stroming. - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu Dag 73. Wat een stroming. - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Esmee Griend - WaarBenJij.nu

Dag 73. Wat een stroming.

Door: Esmee

Blijf op de hoogte en volg Esmee

19 November 2015 | Bonaire, Sint-Eustatius

Woensdag ochtend en iedrereen was weer vroeg uit de veren, op naar het kantoor. Daar werden de vrijwilligsters weer verdeeld over de tuin, iguanas en tropic birds. Ik ging samen met Matt en Nadio het water op. Spullen uit de auto en Nadio ging met het rubberbootje naar de groote boot, maar er kwamen een paar Hollandse toeristen die vroegen of Nadio ze voor 10 dollar naar hun boot te brengen, want ze hadden die van hun gemist. De dame die mee was vond het maar een beetje eng en ik en Matt moesten daar stiekem wel om lachen. Toen Nadio eindelijk terug was met de groote boot konden we gaan. Eerst naar Gibraltar, dit was deels aan de atlantische kant. Matt gaf mij na alles aantrekken een speer en vroeg me hoe ik het moest gebruiken, dus ik zei, ja Sarah heeft het laten zien en plons daar gingen we. Wow wat een stoming het was echt een hele workout om ook maar vooruit te komen. We checkte eerst de haaien zender die ze twee a drie weken geleden hadden geplaatst, alles was nog in orde en we lieten ons toen weer mee voeren naar de rotsen en riffen. Met de stroming mee was makkelijk maar om weer terug te komen was een hell! We een enorme krab gezien waarvan de scharen zo groot waren als Matt zijn handen. We zijn daarna terug gegaan, maar ik was al aardig door mijn lucht heen en dat zou betekenen dat Matt ook misschien aan zijn lucht zat, hij was namelijk zijn computer vergeten en moest dus met de mijne mee doen. Op een gegeven moment probeerde we in de stroming op een plek te blijven hangen, zodat Matt de Diver Below ballon kon oplaten en Nadio ons kon op pikken. Terwijl Matt dat aan het doen was had ik allebei de speren in mijn hand en zag ik ineens een lionfish te voorschijn komen en ik zag mijn kans. Liet een speer even liggen, spande mijn speer en pats ik had hem! Ik wilde hem aan Matt laten zien, maar die was door de stoming al een stuk verder gedreven. Zo vlug als ik maar kon ging ik naar hem toe en hij was erg trots op mij. Maar we moesten snel om hoog anders want Matt was niet zeker of Nadio de ballon had gezien. Toen we boven waren, zagen we dat we een aardig stuk waren afgedreven gelukkig kwam Nadio al snel te hulpen konden we aan boort. Matt is toen naar de Hydrophone gaan luisteren en ik lag heerlijk op de zijkant van de boot met Nadio te kletsen en uit te rusten voor de volgende duik. Anderhalf uur later gingen we naar de duik stek Over Jenkins Bay waar ik en Matt de lijn gingen schoonmaken. Terug van alle dat geduiknwas ik wel aardig moe en ging eerst naar de bakker en toen naar huis om te lunchen. Na de lunch ben ik met Kelly weer terug gegaan, want om 14:30 was er weer een nieuwe editie van Junior Rangers snorkelen, we hebben in de tussentijd lekker kunnen kletsen. Toen het tijd was voor Junior Rangers was er maar 1 kind, een jongentje genaamd Jurgen en wat blijkt nou Tim zou ook mee doen met Rangers, maar omdat we met zo veel waren en weinig kids, is Tim aan zijn werk gegaan en vertrouwde Claire, mij en Kelly met Jurgen. Ik kreeg de kleine grijze truck mee en we zijn toen met zijn drietjes naar Smoke Ally gereden. Hier zijn we met wat gestuntel over de rotsen het water in gegaan en hebben we hem wat kunnen laten zien. Hij is niet een van de beste zwemmers en raakten al snel moe en wilde niet meer. Ik had geen idee hoe laat het was dus zijn we nog voor heel even schelpen gaan zoeken en hebben we galgje in het zand gespeeld. Heb hem daarna netjes thuis afgezet en ben toen weer terug gereden, op het kantoor alles opgeruimt en door Jessica bij de supermarkt afgezet. Kelly ging vegetarische pasta maken en moest nog wat spullen hebben. Toen we weer thuis waren heb ik lekker kunnen douchen en een wasje kunnen draaien. Het eten was heerlijk en heb voor de rest een rustig avondje gehouden. Morgen weer een dag.

  • 19 November 2015 - 05:44

    Elma:

    Hi. Een lionfish gescoord. Goed zeg. En zo hard jouw stroming was zo hard waaide het hier, nog steeds trouwens. De oren van Billy wapperden daarnet flink mee en mijn broek klapperde er van.
    Het is een echte herfststorm met af en toe flink regen. Vandaag alweer donderdag :-). Hoop dat je weer een mooie dag krijgt. Dikke knuffel en xxxxxxxxxx

  • 19 November 2015 - 06:25

    Marja:

    Hoi hoi. Wat goed van je een lionfish gevangen.. en dat ondanks veel stroming..hier is het echt..hoor de wind waait door de bomen..weer. gisteren dus bhv gehad gelukkig was het een droge dag.. ondanks behoorlijk veel wind hebben we de blusoefeningen buiten goed kunnen doen.. een brandende "man" met blusdeken gedooft...de vuurkar geblust..en tot slot een demonstratie wat gebeurt er met een spuitbus of klein gasflesje dat bv in het nieuwjaarsvuur word gegooid...zo dat was een klap.. heb het precies op film staan...daarna het ehbo gedeelte.. wonden verbinden..stabiele zijligging..reanimatie... ik kan er weer tegen voor een jaar..nu al weer donderdag..vanavond komt je mams eten en gaan we met de naaimachine aan de slag.... tot morgen...xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Hoi ik ben Esmee en voor mijn opleiding loop ik stage op het eiland St. Eustatius (Dutch Caribbean). Ik ben werkzaam bij de organisatie STENAPA. Met deze blog wil ik jullie mijn avonturen die ik op het eiland beleef delen.

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 36375

Voorgaande reizen:

12 November 2017 - 04 Februari 2018

Stage Arossta

06 September 2015 - 22 Januari 2016

Stage in St. Eustatius

Landen bezocht: